fbpx

5 tips för bättre metabeskrivningar 2019


Inledande sammanfattning

För att sammanfatta nedan artikel i korthet så är våra 5 bästa tips för att skriva en bra metabeskrivning 2019 följande:

  • Varje sida eller artikel ska ha en unik metabeskrivning
  • Metabeskrivningen måste matcha den text som den faktiskt länkar mot
  • Texten bör vara lockande och säljande
  • Använd gärna hela utrymmet om du vill, det ger en möjlighet för en djupare beskrivning
  • Texten får gärna innehålla sökfraser

Vad är meta beskrivning?

Meta descriptions är den text som visas under rubriken på ett sökresultat, det är den beskrivande texten som ska sammanfatta vad just den sidan eller artikeln handlar om. Oftast vill man kanske göra den lite säljande så folk vill klicka sig vidare och läsa mer. Fyller man inte i någon egen meta beskrivning så kommer Google göra det åt dig, dom väljer ut en del av texten i sökresultatet helt enkelt. Nedan visar jag två bilder på hur det kan se ut.

Tips på läsning

Till höger ser ni vad som kallas meta beskrivning. Det är en kortare sammanfattande text om vad du kan läsa mer om när du klickar på länken. Texten bör gärna vara lite säljande för att få besökaren att faktiskt klicka sig vidare. En rör startsidan på Sörmlands Webbyrå och en bild är för en av våra senaste artiklar.

Yoast SEO är ett utmärkt plugin för WordPress som möjliggör att du bland annat kan lägga in en meta beskrivning på dina sidor eller artiklar.


Så här gör du praktiskt för att lyckas med Meta beskrivningarna

Att justera och skriva sina egna Meta beskrivningar är varken svårt eller tidskrävande men kan faktiskt ge fler besökare till din hemsida. Det finnas vissa grundläggande punkter som du bör ha i åtanke och det finns även lite mer överkurs som kan användas om man vill testa att optimera just metabeskrivningen. Vi listar våra fem bästa tips nedan, de tre första kan anses vara viktigast medans dom två sista är mer om man vill gå djupare.

Du kan absolut inte kopiera samma metabeskrivning för alla din undersidor eller artiklar. Gör du det blir det väldigt svårt för någon som gör en sökning att få någon bild av om ditt innehåll är relevant. Enligt Moz så kan man också kika på någon funktion som automatiserar skapandet av meta beskrivningar om man har väldigt mycket innehåll och inte vill lägga ner tiden som krävs. Det bästa är dock att skapa sina egna manuellt.

Yoast skriver att om du försöker lura besökaren genom att skriva saker i metabeskrivningen som inte stämmer så kommer Google hitta det och kanske även ”straffa” din sida genom att sänka den i rankingen. Dessutom kommer samtliga av din besökare direkt hoppa bort från din sida och det är knappast vad du eftersöker.

Tanken med hela metabeskrivningen är ju att personen som genomförde sökningen ska klicka sig vidare till din hemsida. Då är det förstås viktigt att texten faktiskt ger incitament till att göra det. En idé kan vara att på ett tilltalande sätt förklara vad sidan eller artikeln handlar om med en liten ”call-to-action” på slutet såsom läs mer, köp den här och testa den gratis.

Enligt Yoast låg den tidigare gränsen på 160 tecken men som nu utökats till hela 320 stycken. Det medför då att du har möjlighet att skriva en längre och bättre text än tidigare. Det är inget krav att du måste skriva så långt som möjligt men bara att du kan öppnar lite nya möjligheter. Om du skulle skriva över 320 tecken så kommer Google klippa din text så därför är det bra att hålla sig inom ramarna.

Detta handlar om att om du vet att många av dina potentiella kunder söker efter exempelvis ”Begagnade blåa bilar” så kan du försöka få in den frasen i din metabeskrivning. Det gör att Google kommer anse den väldigt relevant och således markera frasen i din metabeskrivning. I exempelbilden ovan sökte jag på ”Webbyrå från Katrineholm” och då visas den texten från metabeskrivningen som markerad.

Mer tips på läsning

Vad är sökordsanalys – vad ska man ranka på? 

Vad är sökordsanalys – vad ska man ranka på?

Senaste inläggen

Måste man ha webbhotell för WordPress?

Måste man ha webbhotell för WordPress?

Webbhotell och WordPress: Är det nödvändigt? När vi bygger en sida med WordPress, uppstår ofta frågan om behovet av webbhotell. Vi ska undersöka vad som krävs för att driva en WordPress-webbplats och alternativen som finns. Förståelse för WordPress och behovet av webbhotell WordPress är ett innehållshanteringssystem som används för att skapa och hantera webbplatser. Å […]

Hur lång tid tar SEO?

Hur lång tid tar SEO?

SEO tidsramar SEO-resultat är inte omedelbara. Tidsramen för att se effekterna av sökmotoroptimering varierar beroende på ett antal faktorer. Vad påverkar tiden för SEO? Flera variabler påverkar hur snabbt man kan se resultat från SEO-insatser. Några centralt avgörande faktorer inkluderar: Olika tidsramar för olika SEO-strategier Baserat på strategin och de ovannämnda faktorerna kan SEO-insatser ha […]

Kontakta oss