fbpx

Är det lönsamt för ett lokalt företag att använda sig av SEO?

SEO för ett mindre lokalt företag kan vara komplicerat. Vad kan det ge och hur gör man? Vi diskuterar nyttan och tipsar om åtgärder.


Denna fråga är väldigt relevant att diskutera idag då en stark närvaro på Internet kan anses självklart, eller? Mycket beror förstås på vilken bransch du verkar i och om du faktiskt söker nya kunder. Man får väl anta att alla företag är intresserade av nya kunder men samtidigt finns det säkerligen små VVS firmor som klarar sig alldeles utmärkt med det dom redan har. Kanske har man inte ens tid för fler? Att jag valde just VVS firma är inget genomtänkt utan mer ett exempel på en sådan bransch. Att arbeta med sin SEO förutsätter förstås att man vill vara synlig på Internet vilket bör innebära att man är ute efter en ökad kundkrets.

Gällande lönsamhet kopplad till SEO så är svaret egentligen ganska enkelt, JA att arbeta med SEO kommer bli lönsamt för ditt lilla företag. Kanske inte på direkten men definitivt på sikt. Jag skulle till och med säga att det inte spelar någon roll i vilken bransch du är verksam utan en närvaro på Internet gör att nya kunder kommer hitta dig och förhoppningsvis även anlita dig. Sen hur mycket krut man lägger ner på SEO handlar förstås en del om i vilken bransch du verkar i. För att återgå till vår VVS firma så kanske man inte behöver göra så stora saker. Man kan hålla sig till att skapa en enkel hemsida med fokus på att informera kunder om att vi finns och hur man bäst kontaktar oss.

Är man däremot ett litet företag som satsar på att sälja hemsidor så säger det sig själv att här handlar allt om att synas framför sina konkurrenter. Detta görs med SEO och gör man det korrekt så finns stora möjligheter att ranka bättre på Google än majoriteten av dina konkurrenter. Det hela blir också till viss del en kostnadsfråga då många företag betalar för att hamna högst upp på Google. Konceptet heter Adwords och vi har skrivit en egen artikel om det här.

För att fortsätta diskussionen kring lönsamhet så måste man också diskutera kostnaden. Är det värt kostnaden för ett litet lokalt företag? Kostnaden behöver egentligen inte vara någon alls, små handlingar kan göra att du börjar synas lokalt online. Vilka dessa är återkommer vi om längre ner. Är det däremot så att du verkar i en konkurrensutsatt bransch och verkligen vill komma högt i rankingen på vissa sökord så kan du behöva lägga några kronor. Kanske kan det vara värt att anlita en konsult eller byrå som hjälper dig. Om du ändå betalar för marknadsföring i andra medier så kanske pengarna kan flyttas mer mot marknadsföring online.

Om du funderar på att kontakta en webbyrå för att få hjälp med detta, tänk då på att se till att kunna formulera vad det egentligen är du vill att webbyrån ska åstadkomma. Vill du få fler besökare till din hemsida? Ska fler besökare bli kunder? Vill du att dina besökare bara ska hitta dig? Det finns massa saker ett lokalt företag kan vilja men det är viktigt att kunna få fram det på pränt så man sedan kan följa upp och mäta. Dessutom blir det enklare för webbyrån att lägga upp en strategi när det finns tydliga mål.


Tips på hur du gratis och enkelt börjar synas lokalt på nätet


Google My Business är en tjänst där du kan lägga in all information om ditt företag inklusive bilder, denna information kommer sedan publiceras på Google när någon söker på ett företag inom din bransch följt av din geografiska position. När du använder Google My Business så se verkligen till att lägga in kvalitativa bilder, öppettider och kontaktuppgifter så det inte råder någon tvekan om hur man kontaktar er för en potentiell kund. Exakt hur ni praktiskt gör detta går jag inte in på här. Till höger ser ni hur resultatet ska se ut.

Åtgärden kallas ”NAP” och det är engelska för namn, adress och telefonnummer. Det är en åtgärd som många stora spelare inom SEO-branschen skriver om som väldigt viktig. Se exempelvis artikeln här från searchengineland. Det hela går ut på att din hemsida ska ha dessa uppgifter inlagda på samtliga sidor, oftast lägger man det nere i ”footern” som kan se i bilden till vänster. Det handlar också om konsekvent och skriva dessa uppgifter på exakt samma sätt på alla webbplatser som du fyllt i dina kontaktuppgifter.

Denna punkt är extremt viktig för din placering hos Google och självklart även för dina affärer. Moz skriver att bara 13% av dina potentiella kunder skulle välja ett företag med dåliga recensioner, då förstår man hur stor inverkan just recensioner har. Självklart handlar recensioner mest om affärer för ett företag och mindre om SEO. Av den anledningen så får detta inte negligeras.

Enligt searchengineland så bör du börja med att samla in recensioner via Google reviews. Den räcker inte bara men är det första du ska börja med. Kontakta dina nuvarande kunder och be dom skriva en recension om dig, kanske kan du locka dom med något erbjudande om dom gör så. I Sverige har vi flertalet sidor som kan vara intressanta att komplettera med såsom exempelvis Reco.se och Eniro Omdömen.

Får ni flertalet fina omdömen så ska ni se att affärerna kommer blomstra!

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss