fbpx

Är det viktigt att ha en blogg på företagets hemsida?

Både ja och nej skulle man kunna säga, det beror lite på vilka ambitioner och mål du har med hemsidan. Det handlar även lite om vilken bransch du verkar i. Som titeln lyder så handlar denna artikel om företagshemsidor och inget annat. Då tänker vi främst på mindre lokala företag här och inte stora globala.

En blogg är perfekt ur den synvinkeln att man kan öka trafiken till sidan på ett mycket enkelt vis, det räcker med att man skriver inlägg som är riktade mot sin kundkrets. Det kan exempelvis vara blogginlägg som rör problem eller lösningar på problem i just er bransch. Förslagsvis kan man göra lite efterforskningar på vad folk söker på mest inom just er genre och således börja med att skriva om just dessa ämnen. Även inlägg såsom ”5 tips på…….” är populära och kan ge en ökad trafik till er hemsida.

Alternativt skriver ni helt enkelt om saker ni har god kännedom om inom branschen, jobbar du som exempelvis rörmokare har du säkert massvis av tips att dela med dig av. Dessa kan du med fördel skriva ner i ett blogginlägg, möjligen kan man behöva tänka på att förenkla för läsaren genom att använda sig av enkelt språk och inte allt för mycket facktermer som gemene man inte riktigt har kännedom om. Tänk också på att skriva för läsaren hela tiden, oavsett om söktermer etc. inte är bra så är det viktigast att du skapar unikt och kvalitativt material.


På vilket sätt kan en blogg gynna ert företags hemsida/affärer?

Skriver du blogginlägg så kommer innehållet på din hemsida öka vilket leder till att människor kommer söka och få träff på dina blogginlägg på Google.

Med en blogg så skapar ni en trovärdighet hos en potentiell kund om att ni faktiskt kan det ni jobbar med.

Mer innehåll på en hemsida leder till en högre ranking hos Google om innehållet är kvalitativt. Det vi syftar på är alltså att om du fyller din blogg med högkvalitativa inlägg så kommer med största sannolikhet din placering på Google lyfta. Dock måste påpekas att kvalité går före kvantitet så det går inte att bara publicera massa skräp och tro att din placering förbättras.

Om ditt företag även använder sociala medier så kan man ytterligare öka synligheten. Detta då du kan marknadsföra dina blogginlägg från dessa sociala medier och således få fler läsare.

Punkten förklarar sig själv, när det inte finns fler statiska sidor att fylla på med material så är en blogg ett måste om du vill öka innehållet på din hemsida.


Finns det hemsidor som kanske inte är i behov av någon blogg?

Ja så kan det absolut vara, har du enbart en hemsida i syfte att informera kunder om kontaktuppgifter och öppettider så är det kanske inte så relevant. I  branscher såsom hantverkare etc. så kan en blogg kännas lite överflödig även om man självklart mycket väl kan ha en. Dock prioriterar man kanske mer att genomföra sina jobb än att han någon anställd för att sköta bloggen och hemsidan.

Som slutkläm tycker vi ändå att en blogg absolut är aktuell om du eftersöker en ökad trafik till din sida och har relevant information att lägga ut. Det blir inte bra om man har en blogg bara för att ha den, man måste uppdatera den kontinuerligt och helst dagligen. Sen behöver förstås inte alla artiklar vara strikt ”hjälpande” för en läsare utan det kan även vara för att ge en bild av hur mysigt företaget verkar etc. Med andra ord kan en blogg innehålla precis det du vill förmedla till dina besökare.

Hoppas ni drar igång bloggandet nu!

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss