Chat with us, powered by LiveChat
0150 10 321 | info@sormlandswebbyra.se

Sammanfattning


 

För att sammanfatta nedan artikel så kommer en liten enkel punktlista direkt här i inledningen. Såhär gör du för att lyckas med din marknadsföring via Instagram:

  • Skapa en fullständigt ifylld profil och länka till den från andra medier och din hemsida
  • Var aktiv och posta innehåll varje dag (om möjligt)
  • Använd Instagram som en kanal för kundservice
  • Använd Instagram stories
  • Lyft upp goda ”testemonials” på din hemsida
  • Analysera statistik för att bli bättre
  • Skapa en trevlig design som återspeglar ert företag

Fortsätt gärna läsa hela artikeln för mer kött på benen.


Varför är instagram så bra för marknadsföring?


 

Instagram har idag över 500 miljoner dagliga aktiva användare och enligt Steve Olenski finns två viktiga anledningar till att företag måste finnas representerade på Instagram. Först och främst är det för att Instagram är ett medie där folk är aktiva, vill du väcka uppmärksamhet så är det där du kan göra det. För det andra så använder Instagram Facebooks marknadsföringsverktyg vilket gör att du kan nå din målgrupp på ett väldigt riktat vis. Den typen av riktad marknadsföring går inte att hitta någon annanstans.

Sue Zimmerman hävdar att du måste använda Instagram för där finns garanterat din målgrupp representerad, över 80% av alla användare på Instagram följer ett företag. Du har med andra ord en perfekt möjlighet att nå ut till din målgrupp varje dag. Dessutom är generellt sätt användare av Instagram väldigt engagerade och således kan mediet skapa möjligheter till nya affärer för ditt företag. Nya affärer leder ju självklart till fler inkomster.


Hur lyckas man med sin marknadsföring via Instagram?


Det finns otroligt mycket material kring detta ämne och ibland rör det sig om åsikter och ibland om fakta. Vi har hittat en del matnyttig information som är riktat mot företag. I många fall kan det appliceras även på privata instagramkonton men fokus i denna artikel är på hur företagare kan nyttja mediet. Vi har också valt att inrikta oss på mindre lokala företag som kanske inte alla gånger har varken tid eller råd att skapa strategier och jobba med Instagram på daglig basis. Vi har även skrivit en lite kortare artikel i ämnet där vi ger er fem tips på hur man kan marknadsföra sig via instagram, läs gärna den här.

Profil och länkning

Zion and Zion skriver om att du måste länka din instagram från andra källor. Din hemsida, visitkort, andra sociala medier etc. Sen skriver hen också mycket om vikten att jobba med själva mediet såsom hashtags, profilens utseende m.m. Det handlar alltså om att se till att din profil är ifylld korrekt och sedan marknadsföra ditt instagramkonto på alla möjliga vis. Sedan behöver du också förstå hur du bäst använder mediet.

Var aktiv!

Vidare hävdar också Zion and Zion att du behöver vara aktiv, uppdatera ofta och gärna varje dag. Förslag på bilder kan vara produkter, kunder som använder dina produkter och filmer eller bilder på hur ditt företag ser ut bakom kulisserna. Med det menas lite roliga bilder från kontoret typ. Försök att skapa en mix av olika ämnen så besökaren känner att sidan inte blir tråkig.

Steve Olenski tycker att du ska posta mer videos, detta eftersom videos ger en annan dimension i jämförelse med enbart bilder. Du kan både bli mer personlig men även verkligen skapa en känsla du vill delge dina följare. En bild säger mer än tusen ord säger man och en video kanske säger mer än tusen bilder i sådant fall.

Kundservice

Steve Olenski diskuterar om hur viktigt det är att besvara kommentarer och jobba med biten att interagera med dina potentiella och nuvarande kunder. Att svara besökare som lämnar kommentarer kan ge väldigt mycket tillbaka, fler betalande kunder och mer engagerade följare. Zion and Zion tycker också man ska använda Instagram för kundservice. Det är helt perfekt att skapa en levande sida genom att besvara kunders frågor och interagera med dom. Dessutom kan du kanske omvända en missnöjd kund om du är på tå när denna skriver något på din instagram.

” Follow people on Instagram that have the potential to be customers. Whenever they ask questions along with their photo and           video posts, answer them.”

Ovan punkt är perfekt för ett mindre lokalt företag, jobba med att få följare som faktiskt kan bli kunder hos dig. Försök få dom engagerade och skapa dialog. Förmodligen är tio sådana följare mer lönsamma på sikt än hundra följare som inte alls bryr sig om ditt företag egentligen.

Instagram Stories

Denna funktion är relativt ny på Instagram och kan med fördel användas för företag i marknadsföringssyfte. Man hanterar egentligen funktionen på samma sätt som man använder den ”vanliga” delen av instagram. Skillnaden är att en ”story” enbart finns kvar i 24h för att sedan försvinna, du kan även lägga in sökbara ord i din film eller bild och den största grejen är att du kan länka. Därför blir ”stories” rätt kraftfullt i marknadsföringssyfte.

Du kan alltså teoretiskt lägga in en bild eller film med ett ord/plats som blir sökbart för andra som använder instagram. Inte bara dina följare utan ALLA kan se din story, du kan sedan lägga in en länk till den webbshop eller hemsida för att få trafik dit. Med andra ord finns potential att verkligen nå ut till potentiella kunder med denna funktion.

Vill ni läsa mer ingående om hur funktionen fungerar och hur ni kan nyttja den så finns en bra guide här.

Testemonials

Zion and Zion tycker du ska plocka ”testemonials” från instagram och lägg upp dessa på din hemsida. En kund som är nöjd och skriver något på din instagram bör du direkt lyfta upp på din hemsida. Det är ett enkelt sätt att få recensioner av kunder vilket du kan visa upp för alla.

Analysera statistiken

Steve Olenski lyfter också fram vikten av att analysera data, det finns väldigt bra statistik att ta fram för Instagram idag. Du kan se i detalj vilka inlägg som ger flest följare etc. Det betyder alltså att du kan ta fram den strategi som fungerar bäst för just ditt företag. Allt genom att bara analysera data vilket är helt gratis.

Design

Lägg ner tid på designen av din instagramprofil. Att visuellt skapa en snygg instagramsida/profil kan göra väldigt mycket för hur många följare du får. Inte minst om du driver en butik på nätet och marknadsför dina produkter på ett visst sätt. Kanske har du en viss stil eller bara vill att dina produkter ska uppfattas på ett visst sätt. Instagram har funktioner för att ändra designen på din profil så att den passar med vad du vill lyfta fram. Vi pratar helt enkelt om olika teman för din profil. I den korta videon till höger kan ni se vad vi syftar på och lite exempel på vad man kan göra. Det vi vill lyfta fram här är INTE att designen på något vis är avgörande för din framgång MEN den kan hjälpa dig på vägen mot ditt mål. Eftersom mediet bygger helt på det visuella så blir det självklart intressant med snygga bilder/filmer i en snygg profil.

Vi hoppas att denna guide gav er en hjälp på vägen när det rör marknadsföring via Instagram. Känner ni att det hela verkar för tidskrävande eller krångligt så finns vi självklart här för att hjälpa er. Kontakta oss via chatten eller andra kontaktvägar så kan vi diskutera hur vi kan hjälpa er med detta (eller andra frågor kring marknadsföring via nätet).

Lycka till!

Kristoffer Brundin

Webbredaktör m.m.