fbpx

Dyraste domännamnen som sålts

Detta är ingen direkt vetenskaplig artikel utan mer en rolig grej, domännamn har länge handlats med och vissa kan generera väldigt mycket pengar om det är ”rätt” för en köpare. Normalt är namnen relativt korta och har ändelsen .com då dom alla är internationella. Det säger väl säg självt att ska namnet inbringa en stor summa så krävs det att namnet är gångbart internationellt.

 

Intressant är också att bland dom fem dyraste domännamnen så rör tre av dom barnförbjudet innehåll, kanske inte så förvånande men likväl värt att nämna. Se listan nedan över dom 10 dyraste försäljningarna i historien:

  1. Sex.com såldes 2010 för hela 13 miljoner dollar
  2. Fund.com såldes 2008 för väldigt nära 10 miljoner dollar
  3. Porn.com såldes 2007 för 9,5 miljoner dollar
  4. Porno.com såldes 2015 för nära 9 miljoner dollar
  5. We.com såldes 2015 för 8 miljoner dollar
  6. Diamond.com såldes såldes 2006 för 7,5 miljoner dollar
  7. Z.com såldes 2014 för 6,7 miljoner dollar
  8. Slots.com såldes 2010 för 5,5 miljoner dollar
  9. Toys.com såldes 2009 för 5,1 miljoner dollar
  10. Clothes.com såldes 2008 för 4,9 miljoner dollar

Som ni ser finns det möjlighet att tjäna stora pengar bara på att sälja domännamn och det finns många som livnär sig på just det. Som du ser så är det en god idé att satsa på .com domäner om du vill kunna tjäna större pengar. Det blir spännande att se om någon annan ändelse i framtiden kan slå sig in på ovan lista.

Man får också tillägga att försäljning av domännamn inte är någon enkel sak och heller ingen ”Bli rik fort” variant. Ska man tjäna pengar på bara ett domännamn måste det finnas en väldigt stark efterfrågan och potential. Idag är det också rätt svårt att hitta enkla och attraktiva domännamn som är lediga. I annat fall kan man alltid bygga upp en hemsida och sedan hoppas på att man kan sälja hela sajten inklusive namnet till någon intressent.

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss