0150 10 321 | info@sormlandswebbyra.se

Vi reder ut vad Facebookannonsering innebär och varför det kan vara ett perfekt komplement i ert företags marknadsföring.


 

Facebook har på senare år blivit en väldigt stor plattform för annonsering, det beror främst på att det finns ett oerhört stort utbud av potentiella kunder som du kan rikta dig till helt gratis. Dessutom har Facebook utvecklat sin egen annonseringstjänst som är väldigt enkel att komma igång med. Du kan också mäta dina resultat för att styra dom till lönsamhet då verktyget är såpass sofistikerat. Du väljer också själv hur mycket du vill spendera på denna annonsering som generellt är billig jämfört med andra betalda varianter av digital marknadsföring.

Brian Carter skriver in en artikel att Facebook är den största marknadsföringsmöjligheten som någonsin funnits. Det är väldigt stora ord och han belyser främst hur kostnadseffektivt annonsering på Facebook är. Man kan nå ut till en lika stor målgrupp som med radio och tv-reklam men till en försumbar kostnad. Du behöver enbart spendera 1$ per dag. För att citera:

”They are the lowest cost per 1,000 impressions ad in history. They average around $0.25 per 1,000, which is only 1% of the cost of TV. Are you kidding me? Nope, it’s for real.”

Förutom ovanstående argument så tycker vi att den stora styrkan med Facebookannonsering är möjligheten att verkligen rikta dina annonser till den målgrupp du söker, du kan exempelvis rikta dina annonser mot dina nuvarande kunder, kompisar till dina nuvarande kunder och även personer som ingår i samma demografi som dina kunder. Mer relevant annonsering blir svår att hitta i nuläget. Dessutom har ju Facebook cirka en miljard användare så underlaget blir enormt.

Fördelar med Facebookannonsering

  • Enorm genomslagskraft
  • Bra utvecklat verktyg
  • Förhållandevis billigt
  • Du sätter din egen budget
  • Rikta annonser på ett svårslaget vis

Hur gör man då?


 

  • Till och börja med behöver du ha en Facebooksida för företag och här är det viktigt att du ser till att fylla i vilken bransch ni finns i så människor kan hitta er sida baserat på det.
  • Sätt mål för annonseringen redan innan så ni vet vad som ska mätas och följas upp, det kan exempelvis vara att få folk att besöka företagets hemsida.
  • Bestäm målgrupp för dina annonser, denna punkt är den absolut viktigaste och se verkligen till att få det rätt då annonsens framgång hänger på det.
  • Sätt en budget för annonseringen, du bestämmer själv summa och du betalar enbart per klick. När pengarna är slut är också annonseringen slut, väldigt enkelt och samtidigt perfekt för ett företag med en smal budget.
  • Utforma annonsens utseende, det handlar om allt från storlek, färg, text etc. detta är viktigt då en lockande annons självklart genererar fler klick från nyfikna besökare.
  • Installerar en rapportfunktion så du kan följa upp hur annonseringen går, missar du detta steg blir det svårt att veta om målet är uppfyllt när budgeten är slut. Med andra ord glöm inte bort att analysen av annonseringen är minst lika viktig som själv utformningen.

 

 

 

 

Kristoffer Brundin

Kristoffer Brundin

Webbredaktör m.m.