fbpx
0150 10 321 | info@sormlandswebbyra.se

Förtroende

En företagares största uppgift, både på internet och i den fysiska världen, är att inge förtroende hos sina potentiella kunder. Förtroendet kommer från professionalitet och professionalitet betyder att företaget i fråga har kompetent personal som kan sitt yrke och utför sin uppgift väl – detsamma gäller vid presentation av ens hemsida. En presentation måste vara tidsenlig, det går inte att presentera sig själv med utdaterat material och sedan framstå som ett alternativ. Internet är en flyktig värld – visa att ni är något som består bland alla andra. Er hemsida är en reflektion av er – visa att ni finns.

Sökmotorer

I internets värld gäller det inte bara att övertyga sina kunder, det finns även större fiskar att fånga: nämligen sökmotorerna. En aktiv och levande hemsida är något som sökmotorerna ser väldigt positivt på. Google vet när innehållet på din hemsida publicerades och sidor med nytt innehåll har lättare att bli placerade högt upp i sökresultatet. Detta för att säkerställa att den som söker hitta relevanta och aktuella sidor. Det är även viktigt att texterna som du publicerar på din sida har bra kvalitet och är unika. En hemsida full med kopierad text blir snart ignorerad av Google, och du kan försvinna från sökresultatet helt och hållet. Ta även reda på vilka sökord som är relevanta i just din bransch och inkludera dem i dina texter och särskilt i dina rubriker, för att betona vikten av dessa ord. Att arbeta med sökord i sitt innehåll är ett mycket effektivt sätt att bli hittad av kunder som söker i Google eller en annan sökmotor.

Aktualitet

En annan anledning till att hålla sin hemsida uppdaterad är att förmedla rätt information till sina kunder. Vilka produkter eller tjänster erbjuder ni och till vilket pris? Ofta undersöker en kund ett företag på nätet innan de kontaktar företaget direkt och naturligtvis gör det kunden irriterad eller besviken om förra säsongens produkter fanns listade på hemsidan. Om du inte uppdaterar dina produkter och tjänster på hemsidan är chansen stor att du förlorar kunder.

Blogga – ett sätt att regelbundet publicera innehåll på hemsidan

Ett hett tips för att hålla webbsajten levande är att blogga. Det är smart, smidigt och tidsenligt. Du behöver inte vara en bloggexpert för att föra en blogg på din företagshemsidan. Du behöver inte heller blogga jättefrekvent, det kan räcka med ett par gånger per månad. Då tar du ut intressanta artiklar som rör ditt företag direkt eller indirekt – en blandning ger nog det mest nyanserande intrycket. Ingen gillar att läsa reklam men tips och trix är aldrig fel att ta till sig.

Här listar vi idéer till blogginlägg:

  • Nya produkter eller tjänster som ditt företag erbjuder.
  • Nyheter i branschen.
  • Förändringar i företaget, till exempel nya lokaler eller en ny anställd.
  • Guider till hur företagets produkter kan användas på bästa sätt.
  • Tips och tricks till vanliga problem kunder har med anknytning till branschen.

Kom ihåg att blogga regelbundet och svara på alla kommentarer som besökare lämnar. När du bloggar håller du både sajten levande och attraktiv för sökmotorer. Kom ihåg detta, det kommer att göra det enklare att upprätthålla bloggandet. Det är enklare att fokusera på något med en riktning – om du skulle känna att du tappat inspirationen gäller det att vara målfokuserad. Titta igenom nyheterna efter något lämpligt och skriv sedan om det, med perspektiv från ert företag. Kom ihåg att vara sökmotorvänlig!

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No connected account.

Please go to the Instagram Feed settings page to connect an account.