När det är dags att dra igång en hemsida. Är det oftast väldigt många olika frågor som behöver ställas. Allt från hur hemsidan designmässigt ska se ut. Till hur sidan ska navigeras och dess innehåll.
Vår anfallsvinkeln, om man får kalla det så, är nästan alltid är var hemsidan ska dyka upp på Google. Så vi går igenom några frågor i vår process.
Vilka sökord finns det?
Vilka sökord är bäst?
Hur många söker på sökordet?
Vad är det för typ av sökord? Exempelvis är det ett “money keyword”?
Vad behöver vi för att uppnå de sökorden?
Är det värt att lägga ner energi och tid på att uppnå dessa?
Vi gör research med hjälp av olika online verktyg som underlättar allt detta. Det blir en mer analytisk startpunkt för oss som lägger grunden till hur hemsidan egentligen ska se ut och fungera.
Här får design och funktion sitta lite i baksätet. Även om det också har en påverkan. Men hos oss är det sökmotoroptimeringen som får styra och ställa i första hand.