fbpx

Få fler kunder genom en god struktur på er hemsida

En hemsida ska på något vis spegla ert företag och visa upp er bästa sida gentemot besökarna. Att han en slarvigt uppbyggd hemsida kan göra att ni uppfattas som oseriösa och således tappar ni kunder. Strukturen är därför väldigt viktig när du vill få en besökare att bli en kund. Du har inte många sekunder på dig att övertyga besökaren om att det är just din sida hen ska beställa ifrån så jobba med att göra din hemsida så bra som möjligt.

Yoast diskuterar också vikten av god struktur och menar att det finns två delar i varför det är viktigt. Den första delen är användarvänlighet som kortfattat handlar om att en besökare enklare kommer hitta det som eftersöks på din sida. Den andra delen handlar om SEO vilket innebär att Google lättare kommer hitta dina undersidor med en god struktur.

En del i ovan är att använda sig av intern länkning, det innebär att du länkar från en sida till en annan på din egen hemsida. Det medför att Google på ett enklare vis kan förstå strukturen på din hemsida och se hur en sida relaterar till en annan. Denna punkt är väldigt viktig ur SEO synpunkt enligt Yoast och därför bör du inte missa den. Vi har skrivit en hel artikel om just detta, du kan läsa den här.


Hur kan man göra praktiskt?


Strukturen bör vara logiskt uppbyggd och man ska gärna se direkt ungefär vilket innehåll som finns. Enligt Yoast är den perfekta strukturen uppbyggd som en pyramid, där första sidan är toppen och under det finns dom relevanta undersidorna. Förstasidan är självklart viktigast eftersom det är där besökaren oftast landar först, där bör du ha tänkt igenom vad din besökare kan vilja se först. Dela gärna upp den i delar för att göra det överskådligt, tänk också på att inte ha för mycket text utan blanda med bilder eller listor för ett mer lättsmält intryck. Det kan också vara bra att om möjligt ta reda på vad just era besökare faktiskt vill se, det är ofta man som företag lyfter fram det dom själva tycker är viktigt utan att tagit reda på vad besökaren vill se. En kundundersökning eller dylikt kan hjälpa er att få fram den informationen.

Menyn kan delas upp lite beroende på hur många undersidor som finns, har du fåtal undersidor kan menyn vara rak och ligga högst upp på sidan eller till vänster. Har man få undersidor är det oftast lika bra att besökaren ser allt direkt.

Har du däremot många undersidor kan du dela upp i kategorier och på så vis hålla nere antalet sidor som syns i meny.

Det är också bra att varje undersida rör enbart ett ämne för att göra det lättare för läsaren att veta var informationen finns. Behandla också alla undersidor på samma vis som du gjort med startsidan, gör dom lättlästa med bilder blandat med text och listor om möjligt. Även om det är en undersida så ska den vara lika intressant som startsidan.

Jobba också kontinuerligt med att fylla på med innehåll, en hemsida måste alltid förnyas och byggas på för att fortsätta ranka bra på Google och kännas intressant. En blogg är ett enkelt sätt att alltid kunna fylla på med innehåll, uppdatera den kontinuerligt och gärna varje dag om det går. Tänk också på att jobba med design och struktur löpande för att ge besökaren en känsla av att något faktiskt händer här.

Slutligen bör du följa upp effekter av dina korrigeringar, det finns många verktyg för det såsom Google Analytics. Där kan du exempelvis se vilken sida många klickar sig in på och mycket mer. Det ger en fingervisning på om du gjort positiva förändringar eller om du måste fortsätta jobba med struktur och innehåll mer långsiktigt.

  • Bygga din sida som en pyramid
  • Internlänka
  • Ha en rak meny om få undersidor (Dela upp i kategorier om många)
  • Ha ett ämne per undersida
  • Skapa innehåll med bilder, text och listor
  • Följ upp och se om korrigeringar ger något

Senaste inläggen

WordPress eller Squarespace för företag

WordPress eller Squarespace för företag

När det gäller företag finns det många saker att tänka på. Men en av de viktigaste övervägandena är din webbplats. I dagens digitala tidsålder är din webbplats ofta det första (och ibland enda) intrycket som potentiella kunder får av ditt företag. Därför vill du se till att din webbplats inte bara är igång, utan också …

WordPress eller Squarespace för företag Läs mer »

Dags att köpa en hemsida från en webbyrå? Här är vad du behöver veta

Dags att köpa en hemsida från en webbyrå? Här är vad du behöver veta

Att köpa en hemsida från en webbyrå är en spännande process, men den kan också vara något överväldigande. Med så många alternativ och potentiella fallgropar att ta hänsyn till är det viktigt att tänka på helheten och se till att du får mest valuta för pengarna. För att hjälpa dig finns här en översikt över …

Dags att köpa en hemsida från en webbyrå? Här är vad du behöver veta Läs mer »

Kontakta oss