fbpx

Fem tips på hur du marknadsför ditt lokala företag online

Då vi själva är främst en lokal aktör så är vi självklart väldigt intresserade av hur man marknadsför sig online som ett lokalt företag. Bara för att du är en mindre aktör på en lokal marknad så betyder inte det att du inte bör ha en hög närvaro på internet, tvärtom då är det ännu viktigare att synas och kanske även stå ut en smula. Nedan listar vi fem tips för just dig som lokal företagare:

Skapa eller köp en hemsida i WordPress, en hemsida ger dig till en liten kostnad en oöverträffad marknadsföringskanal och hemsidan kan öka ditt kundportfölj på nolltid. Vill du läsa mer om detta har vi skrivit en artikel om det här.

Skapa en företagssida på Facebook, genom att bara registrera dig så kan du nå ut till en väldigt stor mängd potentiella kunder eftersom Facebook har cirka tre miljarder användare. Facebook har även en bra tjänst för annonsering vilket gör att det är klockrent som komplement till en hemsida. Vi har skrivit mer ingående kring annonsering på Facebook som du kan läsa här.

Skicka ut nyhetsbrev via e-post, detta är nästan det enklaste du kan göra då du enbart behöver en e-post för att kunna komma igång (om du har mejladresser till dina kunder förstås). Utskick hänger som mycket annat ihop med att du har en hemsida, detta för att du ska kunna samla in mejladresser till kunder och besökare. Många hemsidor har en anmälningsfunktion där man fyller i sina kontaktuppgifter. Tänk dock på att informera om att uppgifterna kan komma att användas i marknadsföringssyfte. Vi har skrivit en mer fyllig artikel om detta här.

Gör dig synlig i andra sociala medier, som många vet så är sociala medier stort idag med exempelvis Instagram eller Twitter. Skapa därför ett konto för ditt företag i dessa medier för att nå ut till fler tänkbara kunder. Utan att i detalj skriva hur man gör detta så kan man exempelvis skapa ett inlägg och tagga det inlägget eller sina bilder med något lokalt såsom exempelvis #Katrineholm så kommer du kopplas lokalt och medvetenheten om ditt företag ökar.

Registrera dig på sidor som har recensioner på företag, man vill gärna få nöjda kunder att ge dig ett gott omdöme online så andra kan se detta. Detta är väldigt viktigt för din trovärdighet och försäljningen kommer garanterat öka med höga betyg från dessa sidor. Detta är en väldigt enkel och snabb åtgärd för att få gratis marknadsföring när den är som bäst, positiva omdömen kan aldrig bli för många. Du riskerar förstås att även få negativa omdömen om du inte kan leverera det som kunden förväntar sig. Sammantaget är det ändå värt det då det blir samma sak som att kunder berättar för andra personer om hur duktiga ni är fast nu kan alla online se detta. Helt oslagbart i vårt tycke.

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss