0150 10 321 | info@sormlandswebbyra.se

Vad är styrkan med nyhetsbrev och vad ska man tänka på? Svaret finns nedan.


 

Ett nyhetsbrev kan vara ett väldigt bra sätt på att uppdatera dina nuvarande och kanske även presumtiva kunder på vad som är på gång i ert företag. Det kan vara aktuella erbjudanden, förändrade öppettider eller dylikt, oftast vill man kanske erbjuda något och inte enbart informera. Man kan se denna typ av marknadsföring som ett komplement till andra kanaler och bör således inte vara den enda åtgärden du som företag gör för att locka till ökad försäljning.

Yoast skriver att ett nyhetsbrev är ett väldigt bra sätt att få återkommande kunder, om du skapar ett bra nyhetsbrev med erbjudanden och rabatter så kommer den kunden köpa igen av dig. Självklart måste dina utskick hålla en hög kvalité så kunderna faktiskt vill läsa dom och göra det du skriver.

 


Fem tips på utformning!


 

Kvalitativt innehåll

Det får absolut inte uppfattas som spam och raderas direkt. Vill du att det ska bli läst måste innehållet hålla hög kvalité och låta lockande. Gå igenom innehållet flera gånger och försök sålla bort utfyllnad och jobba fram en hög kvalité. Yoast tycker att man ska börja med något viktigt som direkt lockar läsaren att fortsätta så det kan vara ett bra tips.

Lockande rubrik

Det är rubriken som kommer läsas först och därmed måste den locka till läsning. Oftast bedömer kanske läsaren redan i rubriken om hon ska läsa vidare eller radera det. Man kan exempelvis använda sig av en fråga i rubriken istället för ett påstående.

Strategi för samlade marknadsföringsaktiviteter

Du kan exempelvis posta samma nyhetsbrev på Facebook. Eller ha en strategi i flera steg för dina utskick, denna vecka säljer du cyklar och nästa vecka säljer du cykelhjälmar. Du tänker alltså längre än just det utskick du jobbar med för stunden.

God struktur och design

Det ska inte vara svårt för läsaren att ta sig igenom brevet utan med en god struktur och en trevlig design ökar dina möjligheter att läsaren får upp ett intresse för era produkter eller tjänster.

Kort och koncist

Detta gäller förstås i många sammanhang men i just ett utskick är det väldigt viktigt. Läsaren orkar inte ta sig igenom en roman och kommer förmodligen radera det direkt om hon ser att det är för långt.

Kristoffer Brundin

Kristoffer Brundin

Webbredaktör m.m.