fbpx

Fetmarkera text för bättre placeringar på Google.

Fet text är ett bra sätt att framhäva viktiga ord eller fraser.  Inte bara för läsare på sidan. Men det kan även hjälpa Google att förstå vad texten handlar om och ge högre placeringar i sökresultaten på Google.

Vi är ett företag inom digital marknadsföring med fokus på webbsidor, SEO och onlineannonsering och vi vet hur viktigt det kan är med bra placeringar på Google. En bra placering i Google sökresultat kan trots allt innebära mer trafik till din webbplats och mer kunder och affärer för ditt företag.

Det här har varit känt relativt länge inom sökmotoroptimering. Men det är alltid något extra när någon från Google bekräftar det. Så sent som i fredags den 12 november 2021  har John Mueller som är Webmaster Trend Analyst på Google bekräftat detta. 

Detta med att fetmarkera särskilda ord är dock relaterat till hur resten av texten på sidan förhåller sig. Att fetmarkera all text är exempelvis inte optimalt. Men att fetmarkera särskilda nyckelord i texten som texten handlar om kan hjälpa Google att förstå texten bättre.

Exempelvis.

Den här texten handlar om att använda fet text för bättre placeringar sökmotorer som Google.

Så fördelen med fet text är att läsare och sökmotorer snabbare och enklare kan se vad som är viktigt. Nackdelen är om det används för mycket, så kan det vara störande och bli otydligt för både läsare och sökmotorer.

Sammanfattningsvis.

  • Fet text är ett bra sätt att framhäva viktiga ord eller fraser
  • Detta hänger förstås ihop med hur resten av texten på sidan förhåller sig. Att fet stil för all text är till exempel inte optimalt, men att lyfta fram specifika nyckelord som är relevanta kan hjälpa Google att förstå detta bättre
  • Nackdelen om det används för mycket är att det kan vara distraherande och otydligt för både läsare och sökmotorer

Senaste inläggen

WordPress eller Squarespace för företag

WordPress eller Squarespace för företag

När det gäller företag finns det många saker att tänka på. Men en av de viktigaste övervägandena är din webbplats. I dagens digitala tidsålder är din webbplats ofta det första (och ibland enda) intrycket som potentiella kunder får av ditt företag. Därför vill du se till att din webbplats inte bara är igång, utan också …

WordPress eller Squarespace för företag Läs mer »

Dags att köpa en hemsida från en webbyrå? Här är vad du behöver veta

Dags att köpa en hemsida från en webbyrå? Här är vad du behöver veta

Att köpa en hemsida från en webbyrå är en spännande process, men den kan också vara något överväldigande. Med så många alternativ och potentiella fallgropar att ta hänsyn till är det viktigt att tänka på helheten och se till att du får mest valuta för pengarna. För att hjälpa dig finns här en översikt över …

Dags att köpa en hemsida från en webbyrå? Här är vad du behöver veta Läs mer »

Kontakta oss