fbpx

Fetmarkera text för bättre placeringar på Google.

Fet text är ett bra sätt att framhäva viktiga ord eller fraser.  Inte bara för läsare på sidan. Men det kan även hjälpa Google att förstå vad texten handlar om och ge högre placeringar i sökresultaten på Google.

Vi är ett företag inom digital marknadsföring med fokus på webbsidor, SEO och onlineannonsering och vi vet hur viktigt det kan är med bra placeringar på Google. En bra placering i Google sökresultat kan trots allt innebära mer trafik till din webbplats och mer kunder och affärer för ditt företag.

Det här har varit känt relativt länge inom sökmotoroptimering. Men det är alltid något extra när någon från Google bekräftar det. Så sent som i fredags den 12 november 2021  har John Mueller som är Webmaster Trend Analyst på Google bekräftat detta. 

Detta med att fetmarkera särskilda ord är dock relaterat till hur resten av texten på sidan förhåller sig. Att fetmarkera all text är exempelvis inte optimalt. Men att fetmarkera särskilda nyckelord i texten som texten handlar om kan hjälpa Google att förstå texten bättre.

Exempelvis.

Den här texten handlar om att använda fet text för bättre placeringar sökmotorer som Google.

Så fördelen med fet text är att läsare och sökmotorer snabbare och enklare kan se vad som är viktigt. Nackdelen är om det används för mycket, så kan det vara störande och bli otydligt för både läsare och sökmotorer.

Sammanfattningsvis.

  • Fet text är ett bra sätt att framhäva viktiga ord eller fraser
  • Detta hänger förstås ihop med hur resten av texten på sidan förhåller sig. Att fet stil för all text är till exempel inte optimalt, men att lyfta fram specifika nyckelord som är relevanta kan hjälpa Google att förstå detta bättre
  • Nackdelen om det används för mycket är att det kan vara distraherande och otydligt för både läsare och sökmotorer

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss