Google Analytics – Guide
Det pålitliga och kostnadsfria verktyget för webbanalyser Google Analytics är ett verktyg för webbplatsägare. Med Google Analytics får du en insyn om besökarnas beteende och webbplatsens besökarantal och trafikfällor.
Mer om Google Analytics.
Google Analytics är ett webbverktyg som är helt gratis och ska i praktiken kunna användas av den minst erfarna webbplatsägaren. Då det är ett kostnadsfritt verktyg så erbjuder tyvärr inte Google någon support vid frågor eller problem vid användning.
Men för den som vill så finns det ett prov man kan genomföra för att få en så kallad ”Google Analytics Individual Qualitfication”. För att göra provet för Google Analytics kan du besöka hemsidan https://analytics.google.com/analytics/academy/ på deras hemsida kan du även läsa mer om Google Analytics, dock är det på engelska.
Webbverktyget Google Analytics registrerar statistik och data över olika webbplatsers trafikkällor och besökarnas beteende på hemsidan. Med dessa webbanalyser får du som webbplatsägare en massa bra information om din webbsida och besökarnas beteende.
Installation av Google Analytics.
Det första steget för att installera Google Analytics är att du behöver ett Google konto. Om du inte redan har ett Google konto kan du skapa ett nytt konto på myaccount.google.com. Med ditt befintliga eller nya Google konto loggar du i Google Analytics och registrerar dig och lägga till din webbplatsprofil.
Fyll sedan i ditt domännamn och klicka dig vidare för att hämta spårningskoden som du sedan kopierar och klistrar in på din webbplats. Spårningskoden ska klistras in inom taggen (<head> <head/>).
Om du använder WordPress som plattform kan du även ladda ner Google Analytics By Yoast som automatiskt placerar spårningskoden på alla sidor.
Det är viktigt att spårningskoden hamnar rätt på alla sidor på din webbplats för att få en fullständig och korrekt data ifrån din webbplats.
Hur funkar Google Analytics?
I Google Analytics verktyget kan du samla in data ifrån din aktivitet på din webbplats och skapa rapporter och förbättra webbplatsens upplevelse och besökarantal. Efter att du har skapat ett Google Analytics konto och installerat spårningskoden på din webbplats kan du börja analysera och samla in data för din webbplats.
Efter installationen av spårningskoden tar det ett tag innan du kan se några resultat och det beror på att det tar ett tag innan Google börjar att samla data. Detta kan ta upp till 24 timmar och bör inte brådskas fram.
När analyseringen är färdig och du har fått ta del av din första rapport kan du börja kolla på data om hur många besökare har haft och vilka sidor som har varit mest aktiva och besökta. Här får du se vad som har varit mest attraktivt för dina besökare och mindre attraktivt.
Utifrån den insamlade datan kan du skapa mål som är anpassat för just din målgrupp. Optimera ditt innehåll baserat på analysen och rensa bort det som inte är relevant för dina besökare.
Allt som inte är relevant eller ”populärt” på din hemsida bör optimeras eller tas bort då det inte är uppfyller dina besökares behov.
Optimera ditt innehåll och din SEO.
Att optimera ditt innehåll och SEO (sökmotoroptimering) är ett viktigt steg för att öka besökarantalet och din hemsidas upplevelse. En hemsida med en bra upplevelse genererar fler nöjda besökare som troligtvis återvänder till hemsidan.
När man optimerar innehållet på hemsidan är det viktigt att tänka på innehållet ska ha en relevans då Google indexerar hemsidan för att sedan i sökmotorn kunna ge dom mest relevanta sökförslagen för besökarna.
Därför är det viktigt att ditt innehåll på webbplatsen har något gemensamt och inte frångår från ämnet. Detta skapar en upplevelse på webbplats som inte förvirrar besökaren och skapar ett starkt förtroende.
För att optimera din SEO på webbplatsen kan man göra några enklare förändringar i innehållet där du lägger till länkar och specifika sökord. Länkarna på webbplatsen innehåll som går till andra avsnitt på din hemsida kallas för interlänkar.
Internläkarna ska länka till andra sidor på din webbplats som har en relevans till det sökord du väljer att länka. Att ha ett flertal länkar på din webbplats ökar intresset hos besökaren att vilja läsa mer.
Fördelen med att veta om besökarnas beteende?
Besökarnas beteende på en webbplats är en viktig faktor för att ta reda på hur väl webbplatsen är anpassad för besökarnas behov och upplevelse på sidan. Med information om beteendet hos besökarna kan du se vilka sidor som är dom mest besökta och vilka länkar och sökord som är populärast.
Utifrån den statistiken kan man anpassa och förbättra webbplatsens innehåll till besökarnas fördel och skapa en bättre upplevelse.
Webbplatsens trafikkällor.
I Google Analytics verktyget har du tillgång till din webbplats trafikkällor som visar vart och hur dina besökare har kommit till webbplatsen. En trafikkälla kan vara allt ifrån en annons, webbplatslänkar och sökord som angetts via en sökmotor.
För att en besökare ska kunna komma till din webbplats via ett sökord så behöver din webbplats vara relevant för det sökordet. Ett sökord kan var ett ord eller fras som används vid sökningar av olika webbplatser och information.
En annan trafikkälla som kan ge en sida trafik är en annons som visar olika produkter eller erbjudanden på webbplatser. För att en annons ska visas i sökmotorn Google så behöver webbplatsägaren skapa en sådan med verktyget Google Adwords. När man söker på en produkt eller tjänst så kan man få ett flertal olika annonsförslag som länkar till olika webbplatser och blir då en trafikkälla.
Den tredje trafikkällan består utav klickbara länkar som kan hittas på olika webbplatser och sociala medier som Facebook eller Twitter. Med statistiken över dina trafikkällor där besökarna kommer ifrån olika länkar kan du se vilka webbplatser dom kommit från och avveckla eller utveckla ett samarbete med den webbplatsen som kan gynna dig.
Optimera ditt innehåll och din SEO.
Att optimera ditt innehåll och SEO (sökmotoroptimering) är ett viktigt steg för att öka besökarantalet och din hemsidas upplevelse. En hemsida med en bra upplevelse genererar fler nöjda besökare som troligtvis återvänder till hemsidan.
När man optimerar innehållet på hemsidan är det viktigt att tänka på innehållet ska ha en relevans då Google indexerar hemsidan för att sedan i sökmotorn kunna ge dom mest relevanta sökförslagen för besökarna.
Därför är det viktigt att ditt innehåll på webbplatsen har något gemensamt och inte frångår från ämnet. Detta skapar en upplevelse på webbplats som inte förvirrar besökaren och skapar ett starkt förtroende.
För att optimera din SEO på webbplatsen kan man göra några enklare förändringar i innehållet där du lägger till länkar och specifika sökord. Länkarna på webbplatsen innehåll som går till andra avsnitt på din hemsida kallas för interlänkar.
Internläkarna ska länka till andra sidor på din webbplats som har en relevans till det sökord du väljer att länka. Att ha ett flertal länkar på din webbplats ökar intresset hos besökaren att vilja läsa mer.
5 tips vad användning av Google Analytics.
- Automatiska rapporter.
För den som inte kan lägga ner tid dagligen på Google Analytics så rekommenderar vi att sätta upp automatiska rapporter. Dom automatiska rapporterna går att anpassa och skickas till din mejl där du kan läsa av rapporterna utan att behöva logga in i Google Analytics.
- Analysera och optimera kontinuerligt.
Det är viktigt att man gör ett kontinuerligt arbete med analysering och optimering av webbplatsen och dess innehåll. Då din webbplats kontinuerligt indexeras av sökmotorerna så bör uppdatera och optimera sitt innehåll för att inte tappa förtroendet hos dina besökare och webbplatsens relevans.
- Mobil och tablettplattform.
När du analyserar och samlar in data från din webbplats så ser du all aktivitet från dina besökare från dataplattformen. Men i Google Analytics kan du även läsa av data på mobil och tablettplattformen.
Detta ger dig en fullständig överblick på alla plattformar och är viktigt då dom mobila plattformarna blir större och större bland besökarna.
- Bounce rate.
Att hålla koll på webbplatsens bounde rate på dom olika sidorna kan ge dig information om något inte funkar som det ska eller om besökaren saknar någon information på webbplatsen. En sida med hög bounce rate tyder oftast på att något inte är funktionellt eller saknas på sidan.
- Aktivera webbplatssökning.
Om din webbplats har en sökfunktion där besökare kan söka efter specifika tjänster/produkter eller information din webbplats bör du aktivera webbplatssökningen. När du aktiverar webbplatssökningen i Google Analytics för du en insyn på vad besökarna söker efter på din webbplats.
För att aktivera webbplatssökningsfunktionen så går du in på den aktuella vyn i Google Analytics och slår på spårning av webbplatssökning i inställningarna.
Tips på läsning