Google Maps har nyligen uppdaterat sitt verktyg för platsdata, där den tidigare funktionen ”Platshistorik” nu bytt namn till ”Timeline”. För företag och individer som är beroende av noggrann och säker hantering av platsinformation är det viktigt att förstå vad dessa förändringar innebär, särskilt eftersom felaktig hantering kan leda till förlust av värdefull data.
Det här innebär förändringen från Platshistorik till Timeline
Med Timeline kan användare följa och hantera sin platshistorik mer effektivt. Observera att Timeline-funktionen inte är tillgänglig på Android Go-enheter. En viktig detalj är att om du redigerar eller tar bort information i din Timeline på en enhet, så syns inte dessa ändringar automatiskt på andra enheter. Därför behöver processen för säkerhetskopiering och import av data tas på allvar, särskilt för företag som vill bibehålla full kontroll över sin platsdata.
Så skyddar och bevarar du din befintliga Timeline-data
För att undvika att förlora din befintliga platshistorik måste du aktivt uppdatera dina inställningar enligt Googles nya riktlinjer. Om du missar detta riskerar du att förlora delar av – eller all – din Timeline-data. Här är några viktiga punkter att tänka på:
- Se till att din Google Maps-app är uppdaterad till senaste versionen.
- Aktivera säkerhetskopiering i Google Maps-appen för att bevara din Timeline-data.
- Importera din Timeline-data från en backup vid byte av enhet.
- Om du stänger av och tar bort säkerhetskopior, raderas inte Timeline-data från dina enheter, men du bör alltid dubbelkolla innan du genomför större ändringar.
- Borttagen Timeline-data går inte att återställa.
Förändringarna rullas ut successivt
Google introducerar dessa förändringar stegvis för alla användare av Maps-appen. Data flyttas vanligtvis till din enhet inom ett par timmar, men tiden kan variera beroende på nätverksanslutning. Har du frågor om hur dessa förändringar påverkar hanteringen av ditt företags närvaro på Google? Vi rekommenderar att du läser våra guider om Google My Business samt hur du på ett säkert sätt kan verifiera ditt företag med video.
Hantera platsdata smart – spara tid och pengar med automation
Att automatisera hanteringen av platsdata blir allt viktigare i takt med att Google lanserar nya funktioner och krav. Du kan till exempel använda AI och automatiserade processer i kombination med tjänster som Timeline för att analysera kundflöden, optimera resvägar och förbättra företagets lokala synlighet. Missa inte heller de senaste uppdateringarna kring direkta chattmeddelanden i företagsprofiler eller den kommande chattfunktionen för företag våren 2025.
Vill du läsa mer om dessa förändringar och om hur du håller din företagsinformation säker och aktuell? Besök gärna Googles officiella hjälpsida om Timeline för den senaste informationen.