0150 10 321 | info@sormlandswebbyra.se

Detta sociala medie är lite mer okänt för många i Sverige då mediet står lite i skuggan av både Instagram och Facebook. Dock är Pinterest verkligen inte ett litet socialt medie, totalt finns 175 miljoner aktiva användare per månad . Vi bestämde oss för att undersöka lite närmare hur det fungerar och hur man kan använda tjänsten för att marknadsföra sitt företag eller hemsida.

Till att börja med kan vi försöka förklara vad Pinterest egentligen är. Det är som en sökmotor för bilder där användaren kan lägga upp, organisera och dela med sig av bilder. Man kan både lyfta fram andras bilder, lägga upp sina egna och även länka bilder direkt från webbläsaren. Alla bilder länkas mot någon sida via en såkallad ”pin”. Du kan även lägga upp anslagstavlor där du samlar bilder av en viss typ. Vill ni veta ännu mer om vad Pinterest är så finns det massor med information på nätet.


Lite statistik för Pinterest


 

  • 175 miljoner aktiva användare per månad globalt
  • 100 miljoner aktiva användare i USA per månad
  • 75 miljoner aktiva användare utanför USA per månad
  • 50 billioner aktiva pins
  • 1 billion aktiva anslagstavlor
  • 81% av användarna är kvinnor
  • Män står för enbart 7% av alla pins på Pinterest
  • Medelåldern för användare är 40 år

Som ni ser så finns det stor potential att nå ut till potentiella kunder eller personer globalt via denna tjänst. Dessutom nämns att 5% av all refererad trafik till hemsidor kommer från detta sociala medie. Den punkten är väldigt intressant för en företagare eller annan marknadsförare då det finns en väldigt stor potential att driva trafik till din hemsida från Pinterest.


Hur skapar man en profil och vad bör man tänka på?


 

Användarnamnet och företagsnamnet

Börja med att se till att användarnamnet blir detsamma som det namnet du använder på andra sociala medier. Detta eftersom du kommer länka din hemsida till kontot och dessutom vill du gärna behålla det allt enhetligt. Du kommer fylla i både användarnamn och företagsnamn och dessa ska förstås överensstämma. Ett litet extra tips om du egentligen inte har ett namn du måste använda är att använda ett SEO-vänligt namn. Alltså ett namn som du vet folk söker mycket på. Det kan exempelvis vara ”barn”, ”marknadsföring”, ”recept” etc. Gör lite research och se vilket namn som kan vara sökvänligt men ändå passar för dom bilder ni kommer lyfta fram.

Profilbilden

Lägg in en snygg, tilltalande och passande profilbild. Denna bild bör då vara samma som på era andra sociala medier för igenkänning. Jag skulle dock tro att eftersom Pinterest helt handlar om bilder så är det nog ännu viktigare att faktiskt använda en bild som är tilltalande och lockar.

"Om dig" fältet

Fyll i ”Om dig” rutan noggrant, detta är rutan där ni får möjlighet att beskriva vad just ni kan erbjuda till andra användare. Här är det också viktigt att få med sökord som ni vet andra söker på och är intresserade av. Har ni exempelvis tänkt att lägga upp mycket bilder på mat så bör beskrivningen handla om det där ni lägger in sökord såsom ”recept”, ”mat” m.m.

Länka till din webbplats

Länka din webbplats från Pinterest, det finns ett fält där du kan länka din egna hemsida och den kommer sedan synas direkt i profilen. Detta är alltså perfekt då du kan få trafik enbart genom den länken.

Koppla mot andra sociala medier

Koppla samman Pinterest med andra sociala medier ni använder. Det finns val för sammankoppling av alla andra sociala medier som finns.


Fyra tips på hur du kommer igång med marknadsföring på Pinterest


 

Som med alla andra sociala medier så måste man ju få ihop en bas av följare. Det kan kanske ta lite tid beroende på hur stora ni är i övrigt. D.v.s. är du redan väldigt stor på andra sociala medier så gissar jag att ni även kommer växa snabbt på Pinterest men är ni inte det så får ni helt enkelt jobba med att få fler följare. Vi tänkte ge er några tips som vi själva testat och vet fungerar till en viss nivå, vi har alltså inte gjort detta så särskilt länge och därför kan vi inte dra för stora slutsatser av utfallet.

Se till att lyfta fram andras bilder, det är inte aktuellt att vara egoistiskt och enbart lyfta fram eget material och tro att ni kommer bli stora på det sättet. Självklart kan detta vara felaktigt om du exempelvis äger en väldigt känd restaurang så kanske du enbart kan marknadsföra er egen mat och samtidigt få följare. Är det dock inte så behöver du bjuda till och faktiskt lyfta andras bilder som är BRA kvalité på. Förslagsvis söker du efter innehåll som är snarlikt det du själv pysslar med och kan då avgöra om materialet är bra och sedan lyfta fram det på dina egna anslagstavlor.

Var aktiv, ja detta gäller i princip alla sociala medier och då även Pinterest. Du kommer behöva få upp en stor mängd bilder med pins för att få följare och i slutändan trafik till din hemsida. Satsa på att fylla ungefär 3-4 anslagstavlor med några hundra pins.

Följ andra, även detta tips passar väldigt många andra sociala medier såsom exempelvis Instagram. Ett förslag är att du försöker hitta personer som ingår i din målgrupp och sedan följer dessa personer. Du kan söka efter ett ämne eller produkt och sedan välja att visa ”personer”. Då kommer du se vilka som har en stor mängd följare och helt sonika gå in och titta vilka som följer den personen. De följarna kan till stor del vara din målgrupp och således vill du följa dom också. Följer du dom finns det en stor sannolikhet att dessa kommer börja följa dig tillbaka.

Försök gå med i större grupper som handlar om ditt intresseområde. Det finns väldigt många grupper på Pinterest där medlemsantalet är stort. Dessa blir då attraktiva då du direkt når ut till hela den gruppen med ditt material. Dessa grupper är stängda och den som äger gruppen behöver godkänna ditt medlemskap. Det är egentligen inte svårt, man kontaktar bara personen som står först som användare i gruppen och ber hen att lägga in dig. Alternativt kanske ägaren har en egen hemsida och du kan därigenom kontakta hen. Detta är inte enkelt men blir du medlem och gruppen har flera hundratusen medlemmar så kommer du direkt nå ut till dessa med ditt material. Så det är en väldigt bra metod för att nå ut till din målgrupp.

Kristoffer Brundin

Webbredaktör m.m.