Vi har tidigare skrivit om ”Vikten av varumärket i webbplatsens utformning och funktion”. Nu tänkte vi ta en närmare titt på hur man hittar ”tone of voice” eller tonen i din kommunikation utåt från ditt företag.
Vad är ton och varför är det viktigt för ditt företag?
Det tonfall du väljer kommer att återspegla vilken typ av företag du driver. Är ni ett roligt och vänligt startup? Är du en lyxig vara? Den röstton du väljer bestämmer sedan stilen och estetiken på din webbplats oavsett om det är gjord i WordPress eller annat CMS-system.
Hur du bestämmer tonen för din webbplats
Din tonfall bör också vara tydlig i det språk du använder på din webbplats. Använder du branschspecifik jargong? Är du mer informell? Hur du kommunicerar med din publik kommer att påverka hur de uppfattar ditt företag.
I slutändan är målet att upprätthålla ett konsekvent budskap i alla kanaler, inklusive sociala medier, e-postbrev, blogginlägg och till och med personliga interaktioner. Din ton bör vara en förlängning av din varumärkesidentitet och den bör återspeglas i allt du gör
Tips för att fastställa tonen på din webbplats
Här är några frågor att ställa dig själv när du försöker avgöra vilken ton som är rätt för dig
- Vilka ord beskriver bäst mitt företag?
- Hur vill jag att mina kunder ska känna sig när de interagerar med mitt varumärke?
- Vilken typ av personlighet har mitt företag?
- Vilka företag har en liknande ton som den jag vill ha?
Om du svarar ärligt på dessa frågor får du en bättre uppfattning om vilken typ av röst som fungerar bäst för att kommunicera med din målgrupp
Exempel på företag med bra tone of voice
RedBull – Det här företaget handlar om energi, så deras ton är rolig och spännande. De använder en hel del slang och vardagliga uttryck för att få kontakt med sin publik
Starbucks – Denna kaffegigant har en mer sofistikerad ton. Deras texter är välskrivna och använder ofta ordlekar
IKEA – IKEAs ton är varm och inbjudande. De använder ett vänligt språk för att få sina kunder att känna sig bekväma
Volvo – Volvos ton handlar om säkerhet. De använder ett enkelt och rakt språk för att förmedla sitt budskap
Hur rätt webbdesign kan återspegla företagets ton
Nu när du förstår vad tonen är och varför den är viktig är det dags att börja fundera på hur du kan införliva den i din webbplatsdesign.
Här är några tips
Använd typografi för att sätta tonen
Det typsnitt som du använder på din webbplats kan säga mycket om ditt varumärke. Om du till exempel vill förmedla en känsla av lyx kan du välja ett serif-typsnitt. Om du vill verka mer jordnära kan du välja ett seriffritt typsnitt
Använd färg för att sätta tonen
De färger du använder på din webbplatsen kan också användas för att kommunicera tonen för ditt varumärke. Om du till exempel vill framstå som vänlig och tillgänglig kan du använda ljusare färger som gult eller grönt. Om du vill framstå som mer affärsmässig kan du använda mörkare färger som marinblått eller kolgrönt
Använd bilder för att skapa en ton
De bilder du använder på din webbplats kan också bidra till att skapa ett gott tonläge. Om du till exempel vill verka roligare och mer lekfull kan du använda mjukare, varmare bilder. Om du vill framstå som mer modern och elegant kan du använda kallare, mörkare bilder
Använd innehållet för att sätta tonen
Sättet du skriver ditt innehåll på kan också användas för att kommunicera tonen för ditt varumärke. Om du till exempel vill verka mer formell kan du använda korrekt grammatik och undvika slang. Om du vill verka mer avslappnad kan du använda sammandragningar och informellt språk
Hur du behåller tonen på din webbplats över tid
Tänk på att tonen på din webbplats kan förändras med tiden. I takt med att ditt företag växer och utvecklas bör även ditt sätt att kommunicera med din publik förändras. Nyckeln är att vara medveten om dessa förändringar och att anpassa tonen därefter
Slutligen om att hitta rätt röst för företaget
Att välja rätt ton för ditt företag är viktigt för att odla rätt image och upplevd identitet. Oavsett om du vill framstå som vänlig eller lyxig kan du välja en konsekvent röst för att leverera ditt budskap på ett effektivare sätt. Tänk på hur du vill att kunderna ska känna sig när de har kontakt med ditt varumärke och vilka ord som bäst beskriver ditt företag. Med dessa riktlinjer i åtanke är du på god väg att hitta den perfekta tonen för framgång.