fbpx

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Denna fråga är väldigt intressant och svaret blir ganska komplext. Företeelsen kallas konvertering med SEO-språk och syftar till att få en besökare på din hemsida/webbshop att bli en betalande kund (eller något annat beroende på vad målet är). Konvertering är enligt Wikipedia:

Konverteringsgrad eller e-konvertering är ett begrepp som främst används inom e-handel som ett mått på den andel besökare som genomför en handling”.

Det finns också en klassisk formel för hur man räknar ut konverteringsgrad:

Konverteringsgrad = Antal konverteringar/Antal besökare

Det handlar helt enkelt om att få dina besökare att göra det du vill att dom ska göra på din hemsida. Du vill självklart ha mycket trafik till din sida men du vill förmodligen ännu mer att dom ska bli betalande kunder. Därför är det väldigt viktigt att jobba med konverteringsoptimering precis på samma sätt som du jobbar med SEO.

Detta är förstås något som alla e-handlare vill och således finns väldigt mycket information online på hur man går tillväga. Dock kommer denna artikel inte handla så¨väldigt mycket om just konvertering och dess teorier. Snarare vill vi försöka svara på frågan hur du gör besökare till betalande kunder som rubriken antyder. Är du ett mindre lokalt företag handlar det i vårt tycke mer om hur du kan förbättra din hemsida/webbshop och jobba med ditt erbjudande snarare än att lägga upp avancerade konverteringshypoteser.


Vad kan man som ett mindre lokalt företag jobba med för att få fler kunder?

Det finns förstås massvis man kan jobba med men förslagsvis börjar man med nedan punkter:

  • Jobba hårt med innehållet, alltså se till att du har kvalité på allt ditt material och det gäller både bilder och text. Driver du en webbshop med produkter så ska det finnas en tillräcklig produkttext och högkvalitativa bilder som visar din produkt på bästa sätt.
  • Jobba med att ha en bra struktur på din webbshop, en besökare har varken tid eller lust att söka sig fram till den produkt dom eftersöker. När dom sökt efter produkten på exempelvis Google och landar hos dig så ska dom direkt känna ”Här vill jag handla” för att det känns enkelt.
  • Pusha gärna på lite, detta tänker vi oss att man lägger in ”call to action” element, du kör kampanjer och har en fungerande support. Allt som kan göra att du kan övertyga besökaren om att det är just här hen ska handla. Du kan exempelvis ha en livechatt där en ruta dyker upp som frågar om kunden behöver hjälp. Du kan använda knappar kopplat till rabatterbjudanden etc. Tänk att din webbshop ska vara så inbjudande som den bara kan. Denna punkt kräver en del testande också så ha överseende med att det kan ta en viss tid innan du hittar rätt.
  • Skapa trygghet, ge dina kunder en försäkran om att dom kommer bli nöjda. Många som handlar online behöver känna en stor trygghet vid köp speciellt idag med alla bedrägerier man läser om.

Egentligen handlar det mesta om att skapa ett bra erbjudande kombinerat med trygghet för kund. Självklart kan man byta färg på knappar och optimera färger hit och dit men i slutändan handlar allt om erbjudandet i sin helhet. Är priset bra? Fraktkostnad? Säkra betalningar? 100% nöjd kundgaranti? Ovan frågor är vad vi tror viktigaste för en kund vid val av webbshop. Har du dessutom mycket konkurrens om kunderna så är detta högsta prio, förmodligen jämför kunden och köper från den butiken som har det bästa erbjudandet.

Lycka till med med er konverteringsoptimering!

Lämna en kommentar