0150 10 321 | info@sormlandswebbyra.se

Vad är twitter och hur kan det användas i marknadsföringssyfte?


 

Twitter är ett av dom största sociala medierna som finns just nu, totalt har dom 328 miljoner månatliga användare som skickar ungefär 500 miljoner tweets varje dag. En tweet är enligt Wikipedia ett meddelande som inte får överstiga 140 tecken som man lägger upp på sin egen profilsida och gör att alla som följer dig kan se dessa. Man kan följa andra användare och även prenumerera på deras kanaler.

Mediet är väldigt populärt för mobila enheter då cirka 80% av alla användare loggar in via en sådan enhet. Med andra ord så är Twitter en stor möjlighet för ditt företag att marknadsföra sig på även om man bör se det som ett komplement till sina andra marknadsföringskanaler. Det är heller inte så enkelt att bara börja twittra utan det krävs att man läser in sig lite först innan man kör igång. Då tänker vi i synnerhet på hur man skapar tweets med hashtags etc. Nedan kommer vi gå igenom lite enkelt hur du kommer igång med ditt twitterkonto.


Hur kommer man igång praktiskt?


 

Skapa ett konto

Såklart är steg ett att skapa ett konto på Twitter. Enligt Moz bör du också välja ett användarnamn som är unikt, tilltalande och relativt kort. Detta kommer ha en viss inverkan på delning av ditt innehåll, ett kortare användarnamn är enklare för detta. Sedan måste du också se till att användarnamnet ligger i linje med övriga konton du använder på sociala medier.

Fyll i din profil till fullo

När ditt konto är skapat är det dags att fylla i profilen till fullo. Detta är väldigt viktigt för det är enligt Moz nyckeln till att få egna följare. Se till att du lägger in en trevlig profilbild såväl som en bakgrundsbild, tänk att dom ska vara tilltalande och av god kvalité. För ett företag är din logotyp ett bra alternativ som profilbild. Fyll sedan i din biografi och se för guds skull till att länka mot ditt företags hemsida.

Följ andra

Om du själv vill ha följare så är det en god idé att följa andras konton. Har du inga följare så lär knappast Twitter göra någon som helst skillnad för din marknadsföring. För att hitta intressanta företag/profiler att följa så kan du söka efter dom. Sökfunktionen är ganska enkel och en bra början är nog att söka efter företag i ditt område. I bilden bredvid syns vår sökning på ”Katrineholm” och då listas företag i vårt närområde. Som företag är det perfekt att marknadsföra sig mot just dessa lokala företag.

Börja Tweeta

Nu är det bara att börja tweeta även om du kanske ännu inte helt har koll på hur man gör med hashtags etc. Kanske kan du börja med att ”lyssna” och se vad andra tweetar och på så sätt få en bild av hur man bör göra. Enligt Moz bör du tweeta på ett intelligent vis. Skriv inte massa skräp bara för att utan tänk igenom vad du vill få ut till dina följare om just ert företag. Har du ”lyssnat” av Twitter en stund förstår du säkert hur och vad du ska tweeta om. Sen hävdar också Moz att dina tweets bör vara 1/3 nya tweets, 1/3 svar på andras tweets och 1/3 länkar och marknadsföring. Alltså spamma inte enbart länkar till marknadsföringsmaterial eller dylikt utan variera dig.

Sen är det också väldigt bra att skapa länk från din hemsida till din Twitterprofil, möjligen kanske det finns fler ställen du kan länka från. Alla ställen där folk kan vara intresserade av att se din profil är välkommet, att marknadsföra sin Twitter är aldrig fel. Vidare är det förstås bra att vara aktiv om du vill att Twitter ska göra någon skillnad gällande din marknadsföring, samma sak gäller förstås alla sociala medier men det är alltid bra att lyfta upp den punkten. Moz skriver att Twitter även kan användas för att besvara kunders frågor eller klagomål, det är med andra ord perfekt för att ta din kundservice till en högre nivå. Dock behöver din respons vara väldigt snabb, max 10 minuter enligt Moz. Guiden ovan får ses som en grundläggande start och det finns massvis med tips och information ute på nätet om hur du kan marknadsföra dig via Twitter. Har du frågor eller behöver hjälp med Twitter? Kontakta då oss så hjälper vi dig.

Lycka till!

Kristoffer Brundin

Kristoffer Brundin

Webbredaktör m.m.