0150 10 321 | info@sormlandswebbyra.se

Vad innebär det och vad kan man göra rent praktiskt?


 

Att mobilanpassa din hemsida är idag något som bör vara självklart och absolut inget man kan bortse ifrån. Både Moz och Yoast skriver ingående artiklar om detta ämne och är rörande överens om att mobilanpassning är otroligt viktigt idag.  Hur irriterande är det inte att surfa in på en hemsida och behöva zooma för att kunna läsa texten? Minst varannan besökare på din sida kommer att surfa via en mobil enhet och det kommer knappast bli färre då vi mer och mer går mot ett ”gränslöst” surfande.

Dina potentiella kunder måste kunna se en anpassad hemsida när dom surfar mobilt annars är risken stor att dina möjligheter för nya affärer minskar. Detta är väldigt enkelt att ta ut en rapport på via Google Analytics, d.v.s. hur många besökare din hemsida faktiskt har som kommer in via en mobil enhet och kanske blir du få förskräckt över att veta att du ignorerat detta under en längre tid. Beroende på hur er hemsida är uppbyggd kan lösningen vara ett musklick bort.


Hur gör man då detta?


 

Frågan är inte helt enkel att besvara men det finns teman för webbsidor idag som redan är anpassade för mobila enheter. Vissa kostar pengar och andra är gratis. Sedan kan man förstås själv utveckla sin mobilsida om man har kunskaper inom css, programmering etc. Man kan antingen skapa en avskalad version av sin hemsida för att man tänker att besökaren ändå är på språng och inte har intresse av all information. Alternativt anpassar man allt innehåll. Idag verkar den generella uppfattningen vara att man ska anpassa allt innehåll så att besökaren känner igen sig direkt och kan hitta all information även mobilt.


Vilka är fördelarna?


 

Vi har redan varit inne lite på det i första stycket men främst är det att få mer trafik från sökmotorer. En sida som är mobilanpassad kommer listas högre upp i Google eftersom den uppfattas som mer relevant i jämförelse med icke mobilanpassade sidor. Detta medför då förstås att du når fram till betydligt fler potentiella kunder som kommer ge ekonomisk avkastning i slutändan. Sedan kan man förstås hitta andra fördelar såsom att man betraktas som ett företag som hänger med i utvecklingen, detta gäller kanske främst om ditt företag sysslar med något där hemsidan är grunden i er marknadsföring, orderingång osv.

Kortfattat gäller alltså nedan fördelar:

  • Ökad trafik till din hemsida
  • Potentiellt ökad ekonomisk avkastning kopplat till punkten ovan
  • Hemsidan uppfattas som modern och professionell
  • Du når ut till fler besökare/kunder
  • Googles rankingsystem gynnar hemsidor som är mobilanpassade
Kristoffer Brundin

Kristoffer Brundin

Webbredaktör m.m.