fbpx

Några tips för ett företags webbsida

Att ha sitt företag ute på internet är ett måste så som det ser ut idag. Bara föreställ dig att du sitter på ett tåg fullspäckat med människor: Vad möts du av? Jo, personer med mobilen nära till hands, ofta surfandes på internet.

Om du redan är här, då har du troligtvis kommit fram till denna sanning: internet är bra för mitt företag. Vilket är absolut sant och i princip helt obestridligt så länge du har människor att nå ut till. Detta gäller oavsett storlek, ambition och målgrupp – i dagens ekonomi är det ett måste och så pass viktigt att det ses som en självklarhet.

Kontaktuppgifter och kontaktformulär

På din hemsida bör det först och främst finnas korrekta kontaktuppgifter, som adress, telefonnummer, mejladress och öppettider. Har företaget till exempel säljare som kunderna gärna får kontakta personligen kan även deras namn, bild och kontaktuppgifter listas nedanför de generella kontaktuppgifterna. Ett kontaktformulär är av vikt eftersom det gör kontaktprocessen smidigare och låter kunden skicka iväg ett meddelande direkt från hemsidan. Erbjuder ert företag en tjänst ska kontaktformuläret vara centralt på hemsidan så att intresserade kunder direkt ser hur de kan kontakta er, precis som det ska vara enkelt att lägga produkter i en varukorg på en e-handelssajt.

Vägbeskrivning

Självklart ska det vara lätt att hitta information om hur man kan ta sig till företaget och en Google Maps karta direkt på företagets hemsida är oftast det smidigaste och tydligaste sättet för företag att ge sina kunder en vägbeskrivning. Med hjälp av företagets adress i en Google karta kan kunden med bara ett par få klick be Google att visa honom eller henne vägen till företaget, antingen via bil, till fots eller med kollektivtrafik. Är du egenföretagare går det även bra att lista hemadressen.

Företagspresentation

Hemsidan är en utmärkt plats att kommunicera vilka ni är, vad företaget står för, mål och vision samt en kort historia om företaget. Tänk på att inte skriva för mycket, oftast spenderar människor mycket kort tid på varje sida, så att snabbt få överblick och kunna ta till sig den viktigaste informationen är mycket viktigt. Att presentera företaget i text går såklart bra, men ännu bättre blir det om man även har en videopresentation. En bra video måste dock vara professionellt gjord, annars finns risken att hela företaget får en amatörmässig utstrålning.

Erbjudande

På hemsidan ska även företagets erbjudanden klart och tydligt vara presenterade. Tänk på att lista fördelarna med att anlita eller beställa produkter från just er. Vad erbjuder ni som inte konkurrenterna har? Varför är era produkter bäst eller till bästa pris? Om ert företag erbjuder många olika tjänster eller produkter är det bra att tydligt lista alla olika produkter och ge var och en en kort presentation med prisuppgifter. Många gånger tvekar företag med att skriva in prisuppgifter på hemsidan, men faktum är att priset är bland det första kunden vill veta för att fatta ett beslut. Priset ger många gånger även en indikation på kvaliteten av produkten eller tjänsten och är centralt i kundens beslutsprocess.

Lämna en kommentar