fbpx

Planera din e-handel efter säsong

Varför måste man vara ute i god tid med sina kampanjer på nätet? Vi förklarar varför och ger praktiska tips på vad du kan göra.

Har du en webbshop och säljer produkter som är säsongsbetonade så krävs en hel del planering. Idag finns massvis av datum och tidpunkter som din försäljning kan få sig en rejäl boost, halloween, jul, påsk,black friday etc. Det är då viktigt att ta tillvara på dessa tillfällen och maximera sina sälj.

Vikten att vara ute i god tid

Kampanjer för dessa högtider kan behöva planeras långt i förväg så att produkterna ska hinna rankas upp i Google lagom till just den säsongen du väntat på. Låt säga att du säljer julskivor på nätet till ett riktigt bra pris, hur ska du sälja så många som möjligt av dessa när julen inträffar? Om du enbart använder dig av SEO som metod för att sälja så kan det vara bra att planera produktkampanjen långt i förväg. Börja på sommaren med att planera julkampanjen.

Självklart kan du annonsera både på internet och i tryckt media och på så sätt hoppas att dina skivor kommer sälja men det kan bli en dyr historia vilket gör att du går minus på hela produkten. Att använda sig av SEO för marknadsföring av produkter är helt gratis och kräver inte så mycket mer än man skriver en bra produktbeskrivning och lägger in en produktbild med kvalité. Är dessutom konkurrensen låg kommer du kunna skörda stora framgångar enbart med denna metod. I annat fall kanske du behöver kombinera detta med Adwords eller dylikt för att ge produkten en liten extra skjuts.

För att förklara mer praktiskt så lägger du förstås upp din produkt i er webbshop och sedan ska Google hitta den och visa den bland sökningar som folk gör. På det sättet kanske just din julskiva kommer komma upp om någon söker på “julskiva billig” eller liknande. Problemet här är att Google behöver rätt lång tid för att visa din produkt bland topplaceringarna för just “Billiga Julskivor” och därför blir det lite komplicerat om du lägger in din produkt en vecka innan jul. Väldigt få kommer kunna hitta din julskiva och du får helt förlita dig på att den säljer till befintliga kunder.

Sen bör man också generellt SEO-anpassa sina produkter så att Google på ett enkelt sätt hittar dessa och visar dom så högt upp som möjligt på Google. Man skulle kunna likna det vid att skaffa sig ett geografiskt attraktivt läge på sin butik, har du en butik i en större galleria i Stockholms innerstad kommer du med säkerhet sälja mer än om du haft en liten lokal utanför Vingåker. Självklart handlar det om vilka produkter du säljer och hur konkurrensen ser ut, är du ensam på marknaden om just din produkt så kanske kunder kan tänka sig att åka till Vingåker. Om du däremot har hundratals konkurrenter så föredrar dom nog att att åka så kort väg som möjligt.


Nedan kommer några praktiska råd till dig som vill planera din e-handel efter högtider.

Först och främst behöver du identifiera när just din försäljning är som bäst. Troligtvis är det väl dom vanliga högtiderna men det är inte säkert, det beror helt på vilka produkter du säljer. Så en bra början kan vara att göra lite research på när du ska lägga som mest krut på marknadsföring etc.

Searchengineland skriver en fyllig artikel om just detta och menar att du ska börja att via Google Trends se när människor söker på just din produkt. I ett diagram kan du då se över tid när folk är som mest intresserade av just de produkter du säljer. Sedan går man djupare och tittare i Google Keyword planner för att se vilka söktermer som kan vara användbara för just dig under högsäsong. Där ser du även konkurrenssituationen för dessa söktermer. För att koka ner allt ytterligare så kan du via Google Analytics se när du har flest besökare på din sida och hur dom kom dit. Självklart mycket mer än så men tanken är att man försöker att identifiera när just din optimala säsong är, det är förmodligen när efterfrågan är hög vilket du ser via trender och sökord. Vet du det kan du gå vidare och kika hur statistiken på just din sida ser ut under dessa perioder. Kanske ger detta dig bra uppslag för marknadsföringen.

Under din högsäsong så är det en god idé att sätta upp egna landningssidor för dina kampanjer skriver Yoast. Detta gör man för att få en bättre boost av dina kampanjer. Du kan exempelvis använda söktermer för att få bra trafik till dessa sidor såsom “10 bästa farsdagspresenterna” eller dylikt. Hur ni gör detta rent praktiskt tar jag inte upp här.

Dessa sidor kan du se återanvända år för år med smärre korrigeringar vilket är perfekt. Tänk dock på att dessa sidor måste lanseras minst 45 dagar innan aktuell säsong börjar för att hinna ranka upp ordentligt på Google. Yoast tycker dock att 60 dagar innan är ännu bättre.

Idag när sociala medier är så stort så behöver du förstärka dina kampanjer via sociala medier. Använd Facebook, Instagram mfl. för att boosta dina kampanjer ytterligare. Yoast skriver att sociala medier kan spela en stor roll hur din försäljning blir under just din högtid och att skapa en efterfrågan är exakt det ultimata för detta.

Som sista punkt bör du optimera dina sida för snabbhet och mobil. Visst detta gäller generellt inom SEO men det går inte att understryka nog. Yoast skriver att när du lanserar nya kampanjer med eventuella landningssidor så är det ett ypperligt tillfälle att kolla snabbheten på din webbplats. Se även till att den är mobilanpassad vilket du kan läsa mer om här.

Lämna en kommentar