Chat with us, powered by LiveChat
0150 10 321 | info@sormlandswebbyra.se

Instagram är som ni vid det här laget vet en fantastisk möjlighet för företag att nå ut till fler potentiella kunder.  Steg 1 när man börjar med Instagram är att skapa en grym profil (konto) som gör att besökaren tänker ”Wow, här vill jag se mer”. Det kan kanske tyckas enkelt men det finns tips och tricks för att maximera möjligheterna till ett lyckat konto. Vi kommer ge er våra bästa tips i denna artikel.

Fakta

Optimal storlek på instagrambild i profil är 161×161

Biografin på Instagram får max vara 150 tecken lång


Strategi för content?


 

Innan du börjar skapa din profil bör du enligt Wishpond tänka igenom vilken strategi du ska ha för innehållet på din Instagram. Nu menar jag för ett företag och inte en privatperson om det skulle finnas frågetecken kring det. Wishpond menar att det finns tre olika strategier du kan använda antingen var för sig eller i kombination.

Du satsar på att marknadsföra dina produkter

Detta är förmodligen den vanligaste taktiken för företag på Instagram. Då får man se sin profil som en boost till den övriga marknadsföringen helt enkelt och visa för potentiella kunder vad ni säljer. Det gäller kanske att försöka att inte bombardera och tråka ut dina potentiella kunder med enbart massa produktbilder utan en liten tanke bakom inläggen är bra.

Du satsar på att visa er företagskultur

Vissa företag kanske inte ser Instagram som något dom behöver eller kan tjäna pengar på direkt. Snarare kanske dom har en stark företagskultur som dom vill visa upp för potentiella kunder och medarbetare. Kontot kommer mer visa hur trevligt det är på kontoret och vilken företagskultur som råder. Förmodligen kanske lite skojiga videos etc. publiceras mellan varven också.

En kombination av båda

Många företag gör en blandning av ovan strategier och det kan fungera väldigt bra. Kanske kan det bli mer variation i inläggen och det är sällan negativt.


Hur kan man skapa en bra instagramprofil?


 

Fyll i din profil

Det är egentligen inga konstigheter kring denna punkt utan fyll i ditt företagsnamn och se till att användarnamnet också är samma som företagsnamnet. Detta eftersom det är vad som kommer synas i webbadressen till din profil. Sedan är det självklart väldigt viktigt att du länkar ditt företags hemsida, det behöver inte vara startsidan utan du kan länka vad som känns mest relevant för dina instagramföljare.

Glöm heller inte en bra profilbild, är du ett företag kan din företagslogga vara bra exempelvis. Optimal storlek för denna bild är 161×161 pixlar enligt Kamera och Bild.

Skapa en grym Biografi

Nästa steg är enligt Meraki Lane att skapa en grym Biografi. Det är alltså en rad där du skriver lite info om ditt företag. Du har 150 tecken att arbeta med så tänk igenom noggrant vad du vill nå med för information. Hootsuite menar att emojis är perfekta att använda här, detta eftersom dom ger lite personlighet till ert företag men kan faktiskt också spara lite plats. En emoji kan åtminstone säga några ord även om den inte når upp till tusen. Ett exempel på ett företag som använder detta är ASOS som säljer kläder online.

Använd Hashtags i profilen

Att använda Hashtags i profilen går alldeles utmärkt och gör dessa klickbara för mobila enheter. Det gör alltså att du kan skapa en ”företags hashtag” som intresserade kan använda sig av. Det kan enligt Hootsuite göra att du känns mer personlig och verkligen vill engagera dig med dina följare. Det är inget måste kanske men värt att fundera över i alla fall.

Skapa en call to action

Man ser väldigt ofta att bloggares instagramprofiler innehåller länkar till deras senaste inlägg eller youtubefilmer. Att i profilen skapa en call to action är därför perfekt för att driva trafik till din hemsida, Youtubekanal eller dylikt. Se dock till att ha denna sist i beskrivningen.

Ha gärna med kontaktinfo

Du har säkert redan lagt in länken till din hemsida vilket är prio 1 men du kan även lägga in andra kontaktuppgifter om dessa är viktiga. Äger du en restaurang eller liknande så kan det absolut vara bra att ha med både telefonnummer och öppettider. En följare kanske vill kontakta dig på annat sätt än via Instagram och då är det enkelt för hen att få den informationen direkt utan att behöva klicka sig in till din hemsida.

Kristoffer Brundin

Webbredaktör m.m.