En bra rubrik ska kunna locka till läsning och samtidigt vara relevant med sidans innehåll. Den så kallade h1:an på HTML-språk eller även känd som titeln spelar stor roll när det kommer till att placera sig rätt på sökmotorer såsom Google, men även för att locka till sig besökare.

Numera går det på de allra flesta CMS-system som t.ex. på WordPress att välja en page title. Vilket kan skrivas annorlunda än h1 rubriken. Det är den som oftast visas i serpen hos sökmotorerna. Dock förekommer det att sökmotorer själva kan välja en mer passande rubrik. I den här artikeln ska vi dock fokusera på just h1 rubriken.
Det finns idag flera hundra olika faktorer inom sökoptimering som påverkar en sidas placering i sökmotorerna. Bland experterna råder det en ganska så enad mening att huvudrubriken är en av de viktigaste, läs mer om det här. Därför tycker vi att man bör ägna god tid till att formulera en bra rubrik.
Rubrikens betydelse för sökmotorer
Under många år var titel-rubriken en av de större ranking faktorerna. De kom att utnyttjas ganska friskt att man med åren har fått tona ner betydelsen för rubriker. Det har även kommit till fler faktorer som påverkar en sidas placering bland sökmotorer.
Numera har sökmotorer som Google blivit mer avancerade och allt bättre på att förstå innehållet mer djupgående. Det gör att rubriker idag inte behöver innehålla exakta sökfraser som de en gång gjorde.
Men med det sagt, så har rubriken fortfarande ett värde och det är tyvärr fortfarande många som förbiser betydelsen för en bra rubrik.
Vanliga misstag
- Skriva en för kort eller för lång rubrik
- Skriver en rubrik som inte speglar innehållet
- Skriver en rubrik som redan finns på domänen
Problemet med att skriva en för kort rubrik, blir att det blir svårt för besökare och sökmotorer att förstå sidans innehåll och vad som gör just den speciell. En för lång rubrik så ser det inte bara konstigt ut, det kan även bli ett problem när det ska visas i serpen hos en sökmotor då det finns en maxgräns på antalet tecken.
En rubrik som inte stämmer överens med innehållet kan missförstås av besökare. Eftersom sökmotorer som Google vill att besökare ska hitta det dom söker efter, så är risken ganska stor att man inte får den placering man egentligen förtjänar. Dessutom vill man ur sökoptimerings perspektiv alltid få ut det mesta ur en rubrik genom att just ha en titel som innehåller vissa ord/fraser som en sökare skulle tänkas söka på.
Att ha mer än två likadana titlar på samma domän anses som ett kardinal fel inom sökoptimering. Något som även sökmotorer som Google varnar för. Det problem som uppstår är att man får två eller fler likadana sidor med samma titel, vilket gör det svårt för sökmotorer att ranka rätt sida.
Så skriver du en rubrik som besökare gillar
En tilltalande rubrik bör locka en besökare att klicka sig in på din sida. Varje sida är unik och man bör tänka vad en besökare är ute efter när det gjort en sökning på Google.
- Jämför hur andra har skrivit. Går det att göra bättre?
- Tänk dig en löpsedel, hur säljer du din sida artikel på ett bra sätt.
- Våga sticka ut, utan att för den delen överdriva.
- Försök att inkludera viktiga sökfraser för artikeln
Några tidlösa knep för att locka till sig besökare och som kan användas i olika situationer är:
– Använda sig av årtal i rubriken, ex 2019
En som söker vill oftast ha både de bästa men även de senaste resultatet. En rubrik som innehåller årtal kan locka till sig besökare genom att skriva in årets årtal. Saker och ting ändras med tiden. Att visa att man har uppdaterad material kan vara skillnaden mellan succé eller inte.
– Rubrik med listor, ex “Topp 5 tips för….”
Listor är något som är populärt och som folk gillar. Tänk Aftonbladet eller Expressen.
– Självsäkra rubriker “Så gör du…”
Gå pang på rödbetan och förklara hur texten kan lösa en besökares problem. Ytterst relevant till texten och en tilltalande rubrik.
Att skriva riktigt bra rubriker som attraherar besökare är en konst. Det finns till och med folk som gör det på heltid. Men man behöver inte vara utbildad inom copywriting för att få till en bra rubrik. Pröva er fram och analysera statistiken på webbsidan för att se vad som funkar bäst. Det går alltid att göra om en rubrik om man inte är riktigt nöjd med den.