Vadå för snickare sa du? Olika typer av snickar-sökningar ger olika resultat på Google.
När vi hjälper företag att få in kunder via Google, så är sökordsanalys en del av processen för att hitta de olika alternativen en potentiell skulle kunna söka på.
Att bara placera sig i toppen för ordet snickare kan vara otroligt lukrativt. Men konkurrensen är oftast därefter. Därför kan det ibland vara smart att bredda portföljen med sökord och täcka upp andra mer “long tail” sökord.
Gör du en sökning som innehåller exempelvis “Snickare” i kombination med “för” så kan du exempelvis få uppslag på olika söktermer som en kund letar efter.
Exempelvis:
● snickare för mindre jobb
● snickare för altanbygge
● snickare för småjobb
● snickare för renovering
● snickare för fönster
Gör man en sökning på dessa får vi upp färre exakta träffar än om vi skulle sökt bara på ordet snickare. Det är oftast mindre volym på dessa ord men mindre konkurrens.
En annan fördel, förutom mindre konkurrens, är att om någon gör en sådan sökning så har den potentiella kunden kommit ganska långt i sin köpprocess och är sugen på att slå till på att anlita en duktig snickare.