fbpx

Steg för steg Guide till Google Search Console

Det här är en guide med steg för steg på hur man sätter upp Google Search Console för din hemsida.

Några anledningar till att det kan vara bra att använda sig av Google Search Console är för och främst att du “berättar” för Google att din hemsida existerar och vad för sidor det finns på hemsidan. Det gör också så att Google vet hur dom ska hantera dina undersidor på hemsidan.

En intressant anledning till att använda Google Search Console i det här fallet är att du kan koppla ihop Google Search Console med Google Analytics. 

Fördelen med att koppla ihop Search Console med Analytics är att du kan använda sök infon och läsa av det i Analytics.

Innan du börjar med att koppla ihop Google Search Console med din hemsida så börja med att skapa ett Google konto för ditt företag och koppla ihop Google Analytics med din hemsida.

Det blir mycket lättare och mindre krångligt om du använder samma Google konto till Search Console som du använde till Analytics.

1. Så gör du för att komma igång med Google Search Console

1. Det första som du behöver göra är att skapa ett Google Konto som inte är personligt utan som är kopplat till företaget. Om du redan har skapat ett Google konto för Google Analytics så använd det.

2. Logga in på det Google konto som du ska använda till Google Search Console.

3 .När du har loggat in på ditt Google konto så besök: search.google.com/search-console  

4. När du kommer in på startsidan för Google Search Console så finns det en blå knapp till vänster där det står starta nu. Tryck på den.

5. Nu kan det komma att komma en ruta mitt i skärmen där det står att du inte har tillgång till någon egendom. Till vänster högst upp finns det en knapp där det står lägg till egendom. Tryck på den.

6. Nu kommer det att komma upp två rutor där det står Domän och Webbadressprefix. Klicka på rutan där det står Domän och skriv sedan in hemsidans domän där det står “example.com”. När du skriver in domännamnet så skriv bara med namnet och .se eller .com och ta inte med www. eller https://.

7. Sen trycker du på fortsätt.

8. Nu kommer det upp en ruta som heter Verifiera domänägarskap med en DNS-post. I den rutan finns en beskrivning på hur du ska gå till väga. Det första som du ska göra är att trycka på copy/kopiera knappen bredvid den kod som är i rutan.

9. Sen så loggar du in på ditt webbhotell.

10. När du är inloggad på ditt webbhotell så ska du gå till dina domäner.

11. När du har letat upp det domän som du ska koppla Google Search Console till så trycker du på dom tre lodräta prickarna och väljer DNS/Zone Editor.

12. Dubbel kolla sen att det är rätt domän så att det inte blir något fel.

13. Sen går du ner till fältet “Lägg till DNS-post”. och gör ett @ i rutan för “Värd-post”.

14.  Sen går du ner till TTL: där du skriver in 14400.

15. Sen går du ner till Typ: Där du väljer TXT.

16. Sen går du ner till TXT Value: Där du klistrar in den kod som du kopierade från sidan Google Search Console.

17. Efter det så trycker du på “Lägg till post” som ligger under TXT Value:

18. Sen kan du kontrollera att det blev lyckat när du klistrade in och la till en ny post så scrollar du ner till TXT (Text) så kan du se om det står med på listan.

19. Efter det så går du tillbaka till Google Search Console sidan och trycker på verifiera. När du trycker på verifiera så kan det komma upp en ruta som säger att verifikationen av egendomen misslyckades. Men du kan vara lugn för att det kan ta en stund innan det lyckas. Så bara att trycka okej och testa igen till det funkar. (Kan ta upp till 25 minuter).

20.  Sen när det blir en lyckad verifiering så kommer det att dyka upp en grön ruta där det står: Egendom verifierad.

21. Sen trycker du på done/färdig (fortsätt på måndag: https://www.youtube.com/watch?v=kdbniwINFFA

Senaste inläggen

Så påverkar omdömen din lokala SEO

Så påverkar omdömen din lokala SEO

Omdömen spelar en stor roll i lokal SEO. Ett företags rykte online kan påverka hur det rankas i lokala sökresultat. SEO-fördelar med positiva omdömen Positiva omdömen kan ge en rad SEO-fördelar för företag. När vi får bra recensioner ökar vår trovärdighet hos potentiella kunder och sökmotorer. Google uppskattar företag med positiva omdömen och belönar dem […]

En introduktion till Google Adwords för lokala företag

Grunden till Google AdWords handlar om att förstå dess betydelse för lokala företag och hur det fungerar inom sökmotormarknadsföring (SEM). Det är viktigt för oss att belysa de fördelar detta annonsverktyg erbjuder när det gäller att nå lokala kunder effektivt. Vad är Google AdWords? Google AdWords, nu känt som Google Ads, är ett annonsprogram från […]

Kontakta oss