fbpx

Vad är internlänkar och hur fungerar dom?

Internlänkar är när man från sina egna artiklar eller sidor länkar till någon annan artikel eller sida på sin egen domän. För att exemplifiera så är detta en internlänk. Jag länkar alltså från denna artikel till en annan plats på min egen sida, testa gärna att klicka dig vidare. Att man gör detta är dom flesta inom SEO-branschen (Moz och Yoast bla) rörande överens om på en punkt, det boostar din ranking hos Google. Brevid ser ni det mest tydliga exemplet på internlänkning, nämligen Wikipedia.

 

Varför Internlänkar man?

Den främsta orsaken är att det ”boostar” din SEO som jag skrev i texten ovan. Vad innebär egentligen det då? Det innebär att via dessa internlänkar så kan Google lättar hitta ditt innehåll och också se hur det är relaterat. Om det finns många länkar till en viss sida eller artikel så är det troligtvis så att den är väldigt relevant och således kvalitativ. Räknas innehållet som det så kommer Google premiera det med att lyfta upp den sidan/artikeln i sin ranking.

Dessutom ger internlänkning en ökad synlighet av just ditt material, detta eftersom Googles små robotar söker igenom alla sajter och indexerar allt dom kan hitta. Länkar du mellan olika sidor/artiklar på din sajt så kommer med största sannolikhet robotarna att hitta allt ditt material och visa detta på Google. Vill du själv undersöka hur just din sajts länkning ser ur? Då finns ett perfekt gratisverktyg för detta här, det är Moz som tillhandahåller detta på sin hemsida.

Internlänkning ska inte enbart ses som något man gör för sin SEO och ranking på Google. Du ska även göra det för att underlätta för din läsare/besökare. Har du en väldigt stor hemsida med mycket innehåll kan det vara väldigt snårigt för din läsare att hitta det hen letar efter. Med interna länkar kan besökaren klicka sig vidare till andra ställen utan att själv behöva söka sig fram, läsaren kommer bli mer engagerad i ditt innehåll och samtidigt kommer du få mer av ditt innehåll exponerat. Det handlar alltså också om användarvänligheten på din sajt vilket visserligen kan kopplas till SEO eftersom Google premierar användarvänlighet.

Fallgropar!

När vi nu lyft fram hur viktigt det är med internlänkning så måste vi också lyfta fram några fallgropar som kan inträffa om man börjar internlänka hej vilt:

  • Först och främst måste ni se till att länkningen är logisk, alltså att artiklarna eller sidorna faktiskt är relaterade till varandra. Man ska hjälpa läsaren hitta information och inte förvirra istället.
  • Använd internlänkning rimligt, man behöver inte länka samma ord flera gånger utan en gång räcker. Det finns också enligt Moz en gräns på 150 internlänkar på en sida, mer än så kan generellt inte Google nästla sig vidare till. Inte för att detta bör bli ett problem men ändå värt att veta.
  • Tänk också på att internlänkning kan göra att läsaren hoppar vidare till nästa sida eller artikel innan hen läst klart, har man en ”call to action” ruta längst ner på sida så kanske läsaren inte ens kommer dit. Man behöver alltså lägga lite tanke bakom länkningen om man faktiskt vill få läsaren att plöja igenom hela texten.
  • Internlänkning ska göra din sida mer användarvänlig och inte vara ett sätt att blidka Google enbart, använd hela tiden ett synsätt att du gör det för din besökare.

Kort sammanfattning i punktform

  • Ökad synlighet hos Google (Bättre ranking)
  • Ökad användarvänlighet
  • Underlättar för Google att hitta på din sida och således bättre indexering (Bättre ranking)
  • För mycket internlänkar kan inte Google hantera
  • Besökaren läser inte klart dina texter
  • Felaktig länkning (relevansen missas)
  • Man tar bort eller ändrar plats på en internlänkad sida

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss