För dig som företagare som är ny och eller inte är bekant med content marketing (innehållsmarknadsföring) det kan vara svårt att förstå hur denna marknadsföringsstrategi kan gynna ditt företag.
Men först lite vad vi anser är content marketing
Content marketing är processen att skapa och distribuera innehåll för att nå en målgrupp.
Vi på Sörmlands Webbyrå AB anser att innehållsmarknadsföring är både en form av marknadsföring och även en typ av försäljning av produkter och tjänster. Eftersom vi är ett SEO-företag är content marketing en av grundpelarna i vår SEO-process.
Här är några viktiga sätt som content marketing kan hjälpa företag att växa:
Det kan hjälpa dig att få nya kunder
Content marketing kan hjälpa företag på flera olika sätt. Först och främst kan det hjälpa företag att få nya kunder genom att öka räckvidden och synligheten. Innehåll som engagerar och lockar potentiella kunder kan bidra till att bygga upp förtroende och trovärdighet. Vilket i sin tur kan leda till konverteringar i framtiden.
Skapa fler leads
En lead är en potentiell kund som har uttryckt intresse för din produkt eller tjänst. Det är viktigt att tänka på leads eftersom de kan hjälpa dig att utveckla ditt företag genom att ge dig värdefull information om potentiella kunder. Det kan vara exempelvis när en person som gillar dina sociala medier eller registrerar sig för företagets nyhetsbrev.
Avsluta fler försäljningar
För att kunna avsluta försäljningen är det viktigt att tänka på vad du kan göra för att underlätta processen för potentiella kunder. Content marketing kan hjälpa till med försäljningen genom att förse potentiella kunder med innehåll som är relevant för dem. Detta innehåll kan hjälpa till att informera och vägleda potentiella kunder genom köpprocessen, vilket kan leda till mer försäljning.
Hur du behåller och bygger upp din kunddatabas med content marketing
Content marketing kan hjälpa dig att hålla koll på dina kunder genom att förse dem med värdefullt innehåll som de kommer att uppskatta. På så sätt kan du behålla dem som nöjda kunder genom guider och tips om hur din produkt eller tjänst kan användas.
Du kan också bygga upp en community känsla kring ditt företag som kan få dina kunder att vara lojala till just ditt företag.
Bygga upp förtroende och trovärdighet hos din publik
Det är viktigt för företag att bygga upp ett förtroende eftersom det bidrar till att skapa trovärdighet och gör att kunderna känner sig trygga i att göra affärer med dig.
Innehållet kan bidra till att etablera ditt företag som en trovärdig källa till information och stöd, vilket kan leda till att fler kunder litar på dig och gör affärer med dig.
Det kan hjälpa dig att sticka ut från dina konkurrenter
Det är viktigt att kunna sticka ut från konkurrenterna, särskilt på dagens konkurrensutsatta marknad. Ett av de bästa sätten (enligt oss) att göra detta är genom content marketing. När du är det företag som är top-of-mind för dina potentiella kunder, är det mer sannolikt att de tänker på dig när det är dags att köpa en produkt eller service du tillhandahåller.
Innehållsmarknadsföring kan hjälpa företag att sticka ut från konkurrenterna genom att tillhandahålla relevant innehåll som är riktat till den specifika målgruppen. Detta innehåll kan hjälpa företag att positionera sig som experter inom sin bransch, vilket kan göra dem mer attraktiva för potentiella kunder.
Det kan hjälpa dig att öka varumärkeskännedomen
Varumärkeskännedom är det antal personer som känner till ditt företag och dess produkter (eller tjänster). Den kan förbättras genom content marketing genom att öka räckvidden och synligheten, förbättra SEO-placeringarna och bygga upp en stark närvaro i sociala medier. På så sätt kommer fler potentiella kunder att exponeras för ditt varumärke och dess produkter, vilket kan leda till ökad försäljning och varumärkeskännedom.