fbpx

12  vanliga SEO-misstag (och hur du undviker dem)

SEO är en knepig sak. Om du inte är försiktig kan du lätt göra misstag som skadar din ranking i sökmotorerna och kostar dig trafik. I det här blogginlägget kommer vi att diskutera de 12 största SEO-missarna att undvika. Det här är de vanligaste misstagen som vi ser att folk gör, och de kan ha en allvarlig inverkan på din hemsidas synlighet. Om du vill ligga före konkurrenterna ska du se till att undvika dessa fallgropar.

Att inte ha en plan

Varje webbplats har utrymme för förbättringar. Men bara för att du kan förbättra din SEO betyder det inte att du bör göra det. Det första steget till en framgångsrik SEO-kampanj är att sätta sig ner och skapa en plan. Vilka är dina mål? Vem är din målgrupp? Vilka nyckelord vill du rankas för? När du väl har  en plan kan du börja genomföra den. Annars skjuter du i mörkret och slösar bort mycket tid och kraft.

Om du inte vet var du ska börja kan vi på Sörmlands Webbyrå hjälpa dig. Vi erbjuder en rad olika tjänster, bland annat SEO-analyser, sökords-research och konkurrensanalyser.

Att inte använda nyckelordsanalys

Sökordsanalys är en av de viktigaste aspekterna av SEO. Om du inte vet vilka nyckelord du ska inrikta dig på kan du inte optimera din webbplats för dem. Och om du inte är optimerad för rätt nyckelord kommer du att gå miste om mycket trafik.

Det finns ett antal sätt att göra sökordsundersökningar, bland annat genom  Ahrefs, Keywordtools.io, Google Search Console, Google AdWords och många fler. När du vet vilka sökord du vill ranka för kan du börja rikta in dig på dem.

Optimering för fel sökord

Lika viktigt som att rikta in sig på rätt sökord är att undvika fel sökord. Om du optimerar din webbplats för irrelevanta nyckelord kommer du att få låga sökmotorplaceringar och lite eller ingen trafik. Se därför till att du gör din forskning och riktar in dig på rätt sökord.

Hastighet på startsidan

Hastigheten på din webbplats är en rankingfaktor för Google. Om din startsida tar för lång tid att ladda kommer du att förlora trafik och konverteringar. Det finns ett antal sätt att förbättra hastigheten på din webbplats, bland annat genom att komprimera bilder, minska JavaScript- och CSS-filer och använda ett CDN-nätverk (Content Delivery Network).

Att inte använda titlar och metabeskrivningar

Titlar och metabeskrivningar är två av de viktigaste delarna av SEO. Det är de som visas på sökmotorernas resultatsidor, så det är viktigt att göra dem så övertygande som möjligt. Du bör också se till att de är optimerade för rätt sökord.

Titlar och metabeskrivningar är de titlar och beskrivningar som visas på sökmotorernas resultatsidor. De är viktiga eftersom de hjälper människor att avgöra om de ska klicka på din länk eller inte. Om dina titlar och beskrivningar är övertygande kommer du att få fler klick. Om de inte är optimerade för rätt sökord kommer du att få låga placeringar i sökmotorerna och lite eller ingen trafik.

Glömmer att optimera bilderna

Bilder är ett försummat område inom SEO, men de kan vara lika viktiga som textinnehåll. Du bör alltid optimera dina bilder för rätt nyckelord och lägga till alt-texttaggar. Och om du använder WordPress finns det ett antal plugins som kan hjälpa dig med bildoptimering.

En alt-text-tagg är ett textattribut som du kan lägga till i dina bilder för att förbättra deras SEO. Den används för att beskriva bilden i ord så att personer som inte kan se bilden vet vad den är.

Försummar länkbyggandet

Länkbyggande är en av de viktigaste aspekterna av SEO. Det är så du ökar din webbplats auktoritet och får mer trafik från andra webbplatser. Det finns ett antal sätt att bygga länkar, bland annat genom gästinlägg, länkutbyten, pressmeddelanden osv.

Publicering av innehåll av låg kvalitet

Om du vill rankas högt i sökmotorerna måste du publicera innehåll av hög kvalitet. Innehåll av låg kvalitet kommer inte bara att ignoreras av Google, det kommer också att skada ditt varumärkes rykte. Se därför till att ditt innehåll är välskrivet, informativt och relevant för ditt företag

Användning av duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll är ett vanligt misstag som kan skada din SEO. Det är när du publicerar samma innehåll på mer än en sida eller webbplats. Detta kan leda till att Google straffar din webbplats, så det är viktigt att undvika det. Det finns ett antal sätt att förhindra duplicerat innehåll, bland annat genom att använda kanoniska webbadresser, robots.txt-filer och 301-omdirigeringar.

Använd inte SSL/HTTPS-kryptering

SSL/HTTPS-kryptering är ett säkerhetsprotokoll som skyddar din webbplats från intrång. Den krypterar dina uppgifter så att de inte kan läsas av någon annan än den avsedda mottagaren.

För att undvika att göra misstag med SSL/HTTPS-kryptering ska du se till att använda ett SSL/HTTPS-certifikat och installera det på din webbplats. Du kan få ett SSL/HTTPS-certifikat från ett antal leverantörer, bland annat GoDaddy, CloudFlare och Let’s Encrypt.

Inte optimera för mobila enheter

Beroende på vilken nich och typ av företag du har. Så kan det vara så att antalet besökare genom mobilen tillhör majoriteten av besökare. Därför det är viktigt att webbplatsen är anpassad för mobil användning. Mobilanpassade webbplatser har större chans att rankas högre i sökmotorerna och få mer trafik.

En annan faktor som kan hända om du inte har en mobilversion av webbplatsen är att Google sänker din webbplats i rankningen eftersom den inte är tillgänglig för mobilanvändare

Trasiga länkar på hemsidan

Trasiga länkar på en webbplats kan orsakas av många saker, till exempel skrivfel av URL-adressen, raderade sidor eller flyttade sidor. Om du har för många trasiga länkar på din webbplats kommer det att påverka din sökmotorrankning och trafik negativt.

För att undvika brutna länkar på din webbplats bör du regelbundet kontrollera dina länkar och se till att alla fungerar korrekt. Du kan använda ett verktyg som SEO SiteBulb, Ahrefs och Semrush för att hjälpa dig att hitta och åtgärda trasiga länkar. Även Google Search Console som är gratis kan du få hjälp med trasiga länkar av.

Senaste inläggen

Vad är CMS: Hur funkar det?

Vad är CMS: Hur funkar det?

Grundläggande om CMS Definition av CMS CMS står för Content Management System och kan på svenska översättas till publiceringsverktyg eller innehållshanteringssystem. Ett CMS är en programvara som låter dig skapa, redigera och hantera en webbplats utan tekniska kunskaper. Det innebär att du kan bygga en webbplats utan att behöva lära dig kod som HTML, CSS […]

Hur lång ska en SEO-text vara?

Hur lång ska en SEO-text vara?

SEO-textlängdens betydelse När det gäller SEO-texter är det centralt att förstå hur längden på innehållet påverkar dess potentiella ranking i sökmotorer. Vi på Sörmlands Webbyrå betonar att längden bör motsvara användarens behov för bästa resultat. Nyckelfaktorer för textlängd Följande tabell beskriver nyckelfaktorer för att avgöra den optimala längden på SEO-text: Faktor Beskrivning Ämneskomplexitet Djupare ämnen […]

Kontakta oss