fbpx

Våra 5 webbtips inför Julhandeln 2019

Din guide inför Julhandeln 2019

Högtider är perioder då många företag som säljer produkter och tjänster jobbar extra hårt. Idag är det väldigt många olika ”högtider” som marknadsförs online med rabatter och erbjudanden. Idag måste man som e-handlare locka med erbjudanden m.m. för att klara sig i den knivskarpa konkurrensen på internet. E-handel ökar dessutom lavinartat år för år, hela 67% av Sveriges befolkning handlar saker på nätet idag. Marknaden är därmed stor och kommer förmodligen inte minska heller så vill man hänga med sina konkurrenter så bör man jobba med sina kampanjer och erbjudanden.

I denna artikel fokuserar vi på vad man som en mindre e-handlare eller lokal affär som säljer på nätet kan göra för att marknadsföra sina produkter och erbjudanden inför Julen 2019. Det kommer vara en grundläggande guide som i princip alla ska kunna förstå och följa om man så vill. Nedan skriver vi om fem saker du bör göra för en lyckad Julkampanj 2019.


Praktiska tips och råd

Detta handlar om att du ska synas lokalt på internet, det är ingenting nytt utan vi har skrivit om detta tidigare. Dock är det väldigt viktigt att just vid högtider såsom Jul att verkligen synas lokalt som en mindre e-handlare om du inte ska förlora potentiella säljmöjligheter. Självklart är det ännu bättre att synas över hela landet eller till och med globalt men man behöver vara lite realistisk också. Har du en liten marknadsföringsbudget (som vi tror ett mindre lokalt företag har) så är det förmodligen bäst att lägga dom slantarna på marknadsföring lokalt. Med denna punkt syftar vi också på materialet på din hemsida, se till att:

  • Dina bilder är av bra kvalité och sökmotoroptimerade, läs hur man gör det här.
  • Se till att dina produktbeskrivningar är korrekta och fylliga
  • Gärna få med användarrecensioner om möjligt

Alltså, se till att din grundläggande SEO är up to date helt enkelt. Denna punkt är ingenting som speciellt handlar om högtider utan detta ska du jobba med året runt men lyftas lite extra kring högtider då du förväntar dig en ökad försäljning.

Bild på julrabatter och vikten av att planera dessaVi tänker oss att när Julen kommer så är det rimligt att faktiskt ”slå lite på den stora trumman”. Med det tänker vi att en stor Julkampanj är på sin plats. Du behöver inte göra det så komplicerat utan det räcker kanske med att rabattera någon produkt om dagen och sedan marknadsföra det. Det finns självklart oändliga möjligheter här men vårt tips är att:

  • Skapa en kampanjsida för just Julen 2019
  • Marknadsför erbjudandet på din frontpage så det absolut inte missas
  • Marknadsför kampanjen på alla sociala medier du har

Och jo vi är medvetna om att det finns tusen strategier etc. kring detta men för att hålla det lite enkelt så kan ovan vara en rimlig start. Sedan finns förstås betald marknadsföring om du exempelvis vill använda Adwords eller Facebook. Vårt tips är att om du vill lägga några kronor på att marknadsföra kampanjen så använder du Facebook, du kan läsa en utförligare artikel om detta här.

En stor del av av marknadsföringen för din Julkampanj bör göras på sociala medier. Nu förutsätter vi att ni som företag använder någon typ av socialt medie, om inte borde ni skapa ett. Här tänker vi att ni självklart lägger och bilder och texter som sedan länkas mot er kampanjsida, detta medför att ni för en ökad trafik till er hemsida vilket förhoppningsvis genererar mer sälj. Förslag på sociala medier som kan användas i detta syfte är:

Om vi själva får föreslå enbart ett av dessa medier så blir det antingen Facebook eller Instagram. Annonsering på Facebook kostar en mindre summa om man vill nå ut till en stor målgrupp men är ändå väldigt prisvärt i sammanhanget. Instagram är helt gratis men enbart bilder är det som gäller, kanske kan ni använda det sociala medium som har flest följare eller dylikt för att skapa så stor genomslagskraft som möjligt.

Denna punkt går inte att understryka tillräckligt, som går att läsa i denna artikel så surfar minst varannan besökare på din hemsida från en mobil enhet och denna siffra kommer inte minska i framtiden. Därför är det ett måste att ni har en mobilanpassad hemsida inför Julhandeln, om ni använder WordPress så är många teman redan anpassade för mobil och således är det bara ett knapptryck bort. I annat fall kan ni säkert höra med utvecklarna av temat om hur en mobilanpassning kan göras.

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss