[et_pb_section bb_built=”1″ next_background_color=”#000000″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text]
Alla vet hur det är att vänta i en evighet på att en hemsida ska ladda. Det tar oftast bara några sekunder, men det känns som en evighet. Detta är särskilt snabbt när denna evighet särskiljer sig från övriga evigheter, som är några sekunder kortare. Det kan tyckas oärligt att prata om evigheter när det faktiskt pratas om sekunder, men allting är relativt. När det kommer till att surfa på internet är ett antal sekunder här och där allt det handlar om – att vänta på en hemsida i flera sekunder är oacceptabelt. Det gäller att se till sin omgivning, ens konkurrenter måste alltid matchas.
En långsam sida förlorar snabbt besökare
Anledningen till att det är så olidligt att vänta några extra sekunder är just för att konsumenterna vet vad de kan göra med de extra sekunderna på en annan hemsida. De är vana vid att få allt serverat på ett fat precis när de önskar och nästan så snabbt att de inte ens hinner släppa musklickaren. Då kunden väntar på att din sida ska ladda får kunden tid till att tänka på allt det andra som finns bara ett musklick iväg. Ett klick och besökaren är på YouTube och lyssnar på musik, just för att den dåliga prestandan på din hemsida inte ens gav konsumenten en chans till att ångra sitt val.
Världen ett klick bort
Det är detta knapptryck som är det farliga – bara ett klick iväg finns en värld av filmer, spel, information, böcker, kompisar – ja, allting! Det finns ingenting som inte finns på internet i dagsläget – är din produkt så bra att den kan konkurrera med allt detta? Det må så vara, men betänk följande:
- Hinner kunden inse hur bra din produkt är innan denna lockas iväg?
- Hur ska kunden kunna lita på din produkt när den inte presenteras väl?
- Om din produkt är så bra, varför kan inte dess hemsida matcha den?
Tid är relativt
Det ger inget bra intryck att vänta, vare sig om det gäller på internet eller i den fysiska världen. Den enda skillnaden är annorlunda referensramar beträffande tiden, men dålig servicetid visar nonchalans i båda fallen. Om en kund skulle sitta i ett väntrum, vilket ger då det bästa intrycket – ett direkt bemötande eller att kunden får sitta timtals? Troligtvis skulle kunden ha lämnat innan det senare ens tillåts hända.
Nu rör det visserligen inte sig om timmar på internet, men proportionellt sett så brukar det göra det. Ni måste ha i åtanke vad konkurrenterna erbjuder. Om det tar 0.1 sekunder att ladda Google, medan det tar 10 sekunder att ladda er sida, vad har det för motsvarighet? Jo, motsvarigheten är ett bemötande efter 1 minut jämfört med ett efter 1 timme och 40 minuter, vilket ingen företagare någonsin skulle hävda är rimligt i någon som helst grad.
Tips för snabbare hemsida
- Gör hellre ett antal undersidor på din hemsida än att fylla ett fåtal sidor med för mycket innehåll. Då får kunden lättare överblick och sidorna laddar snabbare.
- När det gäller bilder på hemsidan är det av största vikt att välja rätt filformat och rätt storlek. Stora bilder tar lång tid att ladda och därför är det en bra idé att komprimera bilder och välja rätt upplösning från början.
- Minimera antalet skripts och plugins som du kör på din hemsida, de kan göra sidan långsam.
- Optimera HTML- och CSS-koden, kortare kod laddar snabbare. Samma struktur på flera undersidor, vilket ger dig kortare kod, gör din hemsida snabbare.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section bb_built=”1″ _builder_version=”3.10″ custom_padding=”0px|0px|0px|0px” prev_background_color=”#000000″][et_pb_row _builder_version=”3.0.90″][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_code _builder_version=”3.0.91″]
Error: No feed found.
Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.