fbpx

Annonsera på nätet

Annonsering på nätet – En snabb översikt

Med annonsering på nätet så ökar du dina chanser till mer potentiella kunder och bredare räckvidd i marknaden. Det som gör att annonsering på nätet är så tilltalande för företag med verksamheter både inom handel och tjänster är att man kan inrikta sina annonser på målgrupper som är relevanta för verksamheten.

Skillnaden mellan annonsering på nätet och TV, Radio och Social medier är att man själv bestämmer hur mycket man vill spendera på en annons. Dessutom så kan du sortera bort alla irrelevanta klick/visningar i annonsen med hjälp av inriktning av sökord och målgrupper.

Google Adwords annons

Sökannonsering – Mobil – Video – Display – Shopping – Analytics

En annons på TV, Radio eller Sociala medier har oftast en fast kostnad som kan vara onödigt dyr och annonsen är inte speciellt mätbara. Med annonsering på nätet  så har du ingen fast kostnad, istället så bestämmer man själv hur mycket annonsen får kosta och du får en detaljerad rapportering på hur många som har sett annonsen och hur många som har gjort en konvertering (en värdefull åtgärd på hemsidan som t,ex ringer företaget eller köper något på webbsidan).

  • Mer trafik och mer potentiella kunder

  • Högre avkastning

  • Inriktning på relevanta målgrupper/platser

  • Ökad varumärkesmedvetenhet och kundlojalitet

  • Bredare kundräckvidd

Google Annonseringsnätverk

När man annonserar på nätet med Google Adwords så kan man välja mellan två olika nätverk Söknätverket och Displaynätverket. Man kan även välja att kombinera båda nätverken tillsammans beroende på vilka platser på nätet man vill visa sina annonser.

Söknätverket

I Söknätverket så kan du visa annonser på Google sök och Google sökpartner som innefattar hundratals webbplatser samt Shopping och Maps. Annonserna matchas med hjälp av de sökord och inriktningar man lägger till i annonsens kampanj som man skapar med Google Adwords.

I Söknätverket kan du även lägga till så kallad Annonstillägg som antigen visas som en extra information i annonsen om företagets besöks adress som kunder kan använda för att hitta ditt företag eller som en samtals knapp som kopplar kunden direkt till företaget via konsumentens telefon.

Man kan även lägga till webbplatslänkar som funkar som så att annonsen kan dirigera kunden till en specifik sida på din webbplats för att göra det enklare för kunden att köpa en produkt eller en tjänst.

Med Söknätverket kan du

  • Visa dina annonser ovanför eller under Googles sökresultat

  • Nå kunder som aktivt söker efter just din produkt eller tjänst

Annonsering i Söknätverket passar bäst för företag som vill nå ut till sina kunder på ett effektivare sätt och öka räckvidden och försäljningen för företaget så att fler potentiella kunder kan ta del av det du har att erbjuda.

Displaynätverket

Annonsering i Displaynätverket fungerar som så att du kan annonsera på sidor med olika format som video, ljusbord och multimedieannonser som visas på dom olika sidorna man väljer.

När annonsens innehåll matchar det innehåll som finns på den sidan du vill annonsera på så visas annonsen t,ex på YouTube, mobilappar och diverse sociala sidor.

Precis som i Söknätverket så har du inriktningar som du kan välja att lägga till i annonsen så att du kan visa dina annonser för den kundgrupp som du värderar kan vara lönsam för ditt företag

Med Displaynätverket kan du

  • Använda tilltalande annonsformat som fokuserar på att nå den rätta målgruppen kunder med allmänna intressen

  • Få ökad kundlojalitet och varumärkesmedvetenhet

 

Annonsering i Displaynätverket passar bäst för företag som vill öka uppmärksamheten för företagets loga/märke eller göra reklam för en speciell produkt i sortimentet på en sida som skriver om liknande produkter.