Annonsering på nätet – En snabb översikt
Med annonsering på nätet så ökar du dina chanser till mer potentiella kunder och bredare räckvidd i marknaden. Det som gör att annonsering på nätet är så tilltalande för företag med verksamheter både inom handel och tjänster är att man kan inrikta sina annonser på målgrupper som är relevanta för verksamheten.
Skillnaden mellan annonsering på nätet och TV, Radio och Social medier är att man själv bestämmer hur mycket man vill spendera på en annons. Dessutom så kan du sortera bort alla irrelevanta klick/visningar i annonsen med hjälp av inriktning av sökord och målgrupper.
Google Adwords annons
Sökannonsering – Mobil – Video – Display – Shopping – Analytics
En annons på TV, Radio eller Sociala medier har oftast en fast kostnad som kan vara onödigt dyr och annonsen är inte speciellt mätbara. Med annonsering på nätet så har du ingen fast kostnad, istället så bestämmer man själv hur mycket annonsen får kosta och du får en detaljerad rapportering på hur många som har sett annonsen och hur många som har gjort en konvertering (en värdefull åtgärd på hemsidan som t,ex ringer företaget eller köper något på webbsidan).
Mer trafik och mer potentiella kunder
Högre avkastning
Inriktning på relevanta målgrupper/platser
Ökad varumärkesmedvetenhet och kundlojalitet
Bredare kundräckvidd
Google Annonseringsnätverk
När man annonserar på nätet med Google Adwords så kan man välja mellan två olika nätverk Söknätverket och Displaynätverket. Man kan även välja att kombinera båda nätverken tillsammans beroende på vilka platser på nätet man vill visa sina annonser.
Söknätverket
Söknätverket ger dig möjlighet att visa annonser på Google Search och Google Search Partners, som omfattar hundratals webbplatser samt Shopping och Maps. Annonserna matchas med hjälp av de nyckelord och den målinriktning som du lägger till i annonskampanjen som du skapar med Google Adwords. Dessutom kan produktbeskrivningar inkluderas i annonserna för att ge potentiella kunder mer information om vad du erbjuder. I söknätverket kan du också lägga till så kallade annonsförlängningar som antingen visas som ytterligare information i annonsen om företagets besöksadress som kunderna kan använda för att hitta ditt företag eller som en samtalsknapp som kopplar kunden direkt till företaget via konsumentens telefon. Du kan också lägga till webbplatslänkar som fungerar som annonsen och leder kunden till en specifik sida på din webbplats, vilket gör det lättare för kunden att köpa en produkt eller tjänst. Detta gör det ännu viktigare att inkludera relevanta och detaljerade produktbeskrivningar i dina annonser så att kunderna kan få all information de behöver om dina erbjudanden.
Med Söknätverket kan du
Visa dina annonser ovanför eller under Googles sökresultat
Nå kunder som aktivt söker efter just din produkt eller tjänst
Annonsering i Söknätverket passar bäst för företag som vill nå ut till sina kunder på ett effektivare sätt och öka räckvidden och försäljningen för företaget så att fler potentiella kunder kan ta del av det du har att erbjuda.
Displaynätverket
Annonsering i Displaynätverket fungerar som så att du kan annonsera på sidor med olika format som video, ljusbord och multimedieannonser som visas på dom olika sidorna man väljer.
När annonsens innehåll matchar det innehåll som finns på den sidan du vill annonsera på så visas annonsen t,ex på YouTube, mobilappar och diverse sociala sidor.
Precis som i Söknätverket så har du inriktningar som du kan välja att lägga till i annonsen så att du kan visa dina annonser för den kundgrupp som du värderar kan vara lönsam för ditt företag
Med Displaynätverket kan du
Använda tilltalande annonsformat som fokuserar på att nå den rätta målgruppen kunder med allmänna intressen
Få ökad kundlojalitet och varumärkesmedvetenhet
Annonsering i Displaynätverket passar bäst för företag som vill öka uppmärksamheten för företagets loga/märke eller göra reklam för en speciell produkt i sortimentet på en sida som skriver om liknande produkter.