fbpx

Vad är sökordsanalys – vad ska man ranka på?

Vad är en sökordsanalys? 

Sökordsanalys är en av kugghjulen till bra sökoptimering. Om inte den viktigaste biten. 

En sökordsanalys innebär att du undersöker vilka ord som din målgrupp sannolikt kommer att använda för att hitta dig.

Varför ska du göra en sökordsanalys?

För att hamna högst upp på sökmotorernas listor. Reklam är aldrig fel, men just hur effektivt är det att hamna högst upp? Sökmotorer är de mest frekvent besökta hemsidorna i världen, vilket ger en idé om hur mycket människor gillar att söka. Att hamna högst upp innebär alltså den största exponeringen möjlig på internet.

Hur gör jag?

Brainstorma både själv och med de som du arbetar med. Att arbeta med många olika kan ge olika slags perspektiv, vilket kan vara viktigt i denna fråga eftersom att det i allra första hand handlar om mänskligt beteende. Försök att hitta ett beteendemönster för de som innefattas av målgruppen snarare än av just er grupp. För detta kan ni använda vänner vilka ni tror kan passa in. Tänk utifrån den ideala kunden, hur hade den kommit från Google till er hemsida? Tänk därefter den minst sannolika kunden inom samma spektrum: alltså den kund som skulle köpa er produkt, men har svårt att hitta den. Med detta har ni troligtvis hittat ett bra antal sökord eller så kallade keywords. Det ska ju trots allt vara intuitiva ord – de första bör alltså komma så fort att man sätter sig ner för att tänka.

När ni har en samling ord och fraser är det bra att veta att de mest uppenbara troligtvis har väldigt stor konkurrens. Det samma gäller här som på andra områden – om man önskar att utmärka sig gäller det att vara unik. Därför presterar unika keywords mycket bättre än vanliga. Testa på till exempel Google och med hjälp av externa verktyg så som Google Adwords Keyword Tool. Det är ett gratis verktyg som avgör hur effektiva olika ord är i förhållande till deras popularitet samt hur många människor som söker på orden.

Slutligen är det bra om text på hemsidan skrivs om med de orden ni hittat i åtanke. Det ger mycket bättre resultat hos sökmotorerna då för din hemsida.

Hur utvärderar jag?
  1. Värdera de aktuella keywords ni använder, bedöm hur rimliga de är och hur uppdaterade de är. Är det relevant?
  2. Hur kom ni fram till dessa? Det måste finnas en anledning till allt som görs.
  3. Stämmer de överens med vår nisch? Har ni nischat er i ”bakad potatis” är ”saltgurka” inte ett särskilt bra val för er, även om det är gott till.
  4. Fråga vänner! Utan att avslöja er domän, be dem att försöka hitta till er hemsida. Skriv ner vilka sökord de använder och i vilken ordning. Gör samma sak någon dag efteråt och se om de använder samma sökmönster.
  5. Utveckla: Se över alla synonymer, språkliga motsvarigheter och alternativa sätt att uttrycka just er nisch!
Hur vet jag om det fungerar?

Att du har hittat bättre sökord är ingenting som kommer att visas över en natt. Det gäller att experimentera, och att då hålla huvudet kallt – du kan ibland tjäna i längden på att se vad som fungerar. Se det som olika kampanjer, var delar av den information du tjänar kan kosta kortvarigt. Att lära sig om sin kund är en fin investering som bör utnyttjas då tillfället ges.

Lämna en kommentar