fbpx

6 tips för en bättre landningssida

I den här artikeln så kommer jag att förklara vad en landningssida är, vilka fördelar det finns med en landningssida och vad man ska tänka på när man ska skapa en landningssida.

Vad är en landningssida?

En landningssida är en hemsida där dina besökare så att säga kan “landa”. Tanken bakom med att ha en landningssida är att uppmuntra besökarna som kommer till landningssidan att göra en konvertering det vill säga ett köp, fylla i ett formulär eller göra en registrering av något slag.

Bra att veta innan man börjar bygga en landningssida

Att skapa en landningssida är ganska enkelt och det tar inte så särskilt så lång tid heller om man vet hur man gör. Antingen så kan man skapa sin egna landningssida eller ta hjälp av en webbyrå.

Om du väljer att skapa din egna landningssida helt själv så rekommenderar jag att du använder dig utav WordPress som är enkel att jobba med. Om du istället ska ta hjälp av en webbyrå så behöver du inte göra så mycket förutom att ta kontakt med webbyrån.

Men för dig som ska skapa en egen landningssida så kan dom här 5 tipsen nedan hjälpa dig när du ska skapa din egna landningssida. 

6 tips när du ska skapa en landningssida

Här kommer 5 enkla tips som hjälper dig att skapa en enkel men bra landningssida för dig som ska göra sin första landningssida eller vill veta mer om hur man kan förbättra sin landningssida.

1. WordPress

När du ska skapa en landningssida så kommer du behöva ett innehållshanteringssystem där du kan skapa och hantera din landningssida.

WordPress är ett enkelt innehållshanteringssystem som du enkelt kan hantera landningssidan utan att du behöver ha en massa kunskaper om hemsidor. 2. Gör landningssidan enkel och tydlig

2. Gör landningssidan enkel och tydlig

När du ska skapa en landningssida så är det viktigt att du tänker på att den ska vara tydlig och enkel för besökaren.

Desto enklare och tydligare den är desto större chans är det att besökarna tycker om landningssidan och gör en konvertering (fyller i ett kontaktformulär eller registrerar sig som exempel).

3. Ha inte saker som distraherar besökaren på landningssidan

Det kan finnas flera saker som kan distrahera besökaren och det vill man helst undvika. Några saker som kan distrahera är t,ex onödig produktinformation, annonser och menyer och länkar till andra webbplatser.

4. Enkelt och tydligt kontaktformulär på landningssidan

På landningssidan så finns det en sak som man ska fokusera på och det är att det ska vara enkelt och det ska fånga besökarens uppmärksamhet så att besökaren vill ta steget att ta kontakt med dig.

Ha därför ett tydligt och enkelt kontaktformulär som snabbt går att fylla i och har en inbjudande design.

5. Tänk som om det var du som är besökaren på landningssidan

Det näst sista tipset är att du ska tänka som att det var du som är besökaren. Om man tänker att man själv är besökaren så kan det vara enklare att hitta brister och styrkor med landningssidan.

Och eftersom att landningssidan förhoppningsvis faller dig i smaken så finns det stora chanser att den också kommer att göra det på dina besökare.

6. Prova dig fram för att se vad som fungerar

Det allra sista tipset som du får av mig är att testa dig fram och prova olika saker. För det är inte säkert att det första som du skapar på din landningssida fungerar och genererar konverteringar.

Testa därför att göra lite ändringar ibland och läs av statistiken för din sida så får du se vad som funkar och det som fungerar ännu bättre.

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss