fbpx

Vikten av varumärket i webbplatsens utformning och funktion

Företagare har ofta många hattar på sig, och som ett resultat av detta kan vissa detaljer falla mellan stolarna. Ett område som inte bör försummas är webbplatsens utformning och funktion. Din webbplats är ofta den första kontaktpunkten mellan dig och en potentiell kund, så det är viktigt att se till att den ger ett gott intryck. Varumärket spelar en stor roll i detta sammanhang 

Vad är branding? 

Branding är användningen av ett namn, en term, en design, en symbol eller en annan egenskap för att identifiera en produkt eller tjänst och särskilja den från andra producenters produkter eller tjänster. Med andra ord är det det som gör ditt företag unikt. Det är det som skiljer dig från dina konkurrenter 

Varför är varumärkesbyggande viktigt? 

Ett starkt varumärke kan öka synligheten, bygga upp kundlojalitet och öka försäljningen. Det kan också hjälpa dig att ta mer betalt för dina produkter eller tjänster. Detta beror på att kunderna är villiga att betala mer för en produkt eller tjänst som de uppfattar som högkvalitativ och pålitlig 

Några välkända varumärken är Coca Cola, Pepsi, Nike, Apple, Microsoft och Samsung. Alla dessa varumärken har byggt upp ett starkt rykte under åren och är kända för sina högkvalitativa produkter och tjänster.

Hur spelar varumärket in i utformningen av webbplatsen? 

Din webbplats bör återspegla ditt varumärke både när det gäller utformning och innehåll. Färgerna, typsnitten, bilderna och den övergripande layouten på din webbplats bör överensstämma med din varumärkesidentitet och innehållet på din webbplats bör också vara i linje med varumärket. Detta innebär att du måste använda ett språk som är konsekvent med hur du talar om ditt företag på andra ställen. Om du till exempel riktar dig till en företagspublik bör din webbplats text vara formell och professionell. Om du riktar dig till en yngre målgrupp kan din text vara mer avslappnad och vardaglig 

10 saker att tänka på när du utformar webbplatsen

1. Vem är din målgrupp?

2. Vilka är deras behov och önskemål?

3. Vilka är dina kärnvärden och vad vill du förmedla till din publik?

4. Vad är syftet med din webbplats?

5. Vilken typ av ton vill du använda i din webbplats?

6. Hur mycket information vill du ha med på varje sida?

7. Vilken stil ska du använda – formell eller informell?

8. Hur spelar ditt varumärke in i utformningen av din webbplats?

9. Är språket på din webbplats förenligt med hur du talar om din verksamhet på andra ställen?

10. Är alla bilder och typsnitt som används på din webbplats förenliga med ditt varumärke?

Slutsats 

En väl utformad webbplats som återspeglar din varumärkesidentitet kan göra underverk för ditt företag. Den kan hjälpa dig att sticka ut från dina konkurrenter, bygga upp kundlojalitet och öka försäljningen. Så om du inte har tänkt så mycket på hur varumärket spelar in i utformningen och funktionen av din webbplats är det dags att börja nu!

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss