fbpx

CTA i marknadsföring. Vad är det och varför ska du bry dig?

CTA, eller call-to-action, är en viktig del av marknadsföringen. CTA:er talar om för din publik vad du vill att de ska göra härnäst, och de kan användas i en mängd olika marknadsföringsmaterial, t.ex. inlägg i sociala medier, e-postmeddelanden, webbsidor och till och med tryckta annonser. CTA:er är viktiga eftersom de hjälper till att guida din publik genom köparens resa så att de till slut gör ett köp från dig.

Tänk på det så här: Om du läser en artikel om en ny produkt och det i slutet av artikeln finns en CTA som talar om var du kan köpa produkten, är det mer sannolikt att du följer den CTA:n och gör ett köp än om det inte finns någon CTA alls. Det är därför CTA:er är så viktiga – de avslutar försäljningen åt dig.

Det finns några saker att tänka på när du utformar dina egna CTA:er.

  1. För det första ska du se till att din CTA är tydlig och kortfattad. Du vill att din publik ska veta exakt vad du vill att de ska göra utan att behöva gissa eller läsa för mycket.
  2. För det andra ska du använda ett övertygande språk som tvingar din publik att vidta åtgärder.
  3. Slutligen bör du överväga att använda en känsla av brådska för att öka sannolikheten för att människor ska följa din CTA. Om du till exempel håller på med en försäljning som snart tar slut, låt din publik veta det genom att inkludera den informationen i din CTA 

Sammanfattningsvis om CTA i marknadsföring

Det är viktigt med CTA i marknadsföringen eftersom det hjälper till att guida din publik genom köparens resa så att de till slut gör ett köp från dig. När du utformar dina egna CTA:er ska du se till att de är tydliga och kortfattade, använda ett övertygande språk och överväga att använda en känsla av brådska för att öka sannolikheten för att människor ska följa din CTA.

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss