fbpx

Säsongsanpassad SEO

Säsongsanpassad SEO är att man förbereder sin webbshop för den period på året då din försäljning går som bäst. Säljer du fysiska produkter så finns det flertalet aktuella perioder såsom, julhandeln, black friday rea och tillbaka till skolan etc. Dessa perioder är något du behöver identifiera om du inte redan gjort det. När du vet perioden så har du en stor möjlighet att anpassa din webbshop så att erbjudanden kommer ut i rätt tid. Hur tar man reda på vilken period då?

Det kan man göra genom verktyget Google Analytics som bör finnas implementerat på din webbplats. Där kan du då se hur din trafik varierar över året, du kan jämföra flera år bakåt och således se när din webbplats är som mest aktiv. Sedan kan du också gå ännu mer ner i statistiken och se vilka sökord besökarna kom in till din sida på. Du har då en klar bild över vilken period/perioder du måste vara förberedd för och vilka sökord du ska satsa på.

Om du vill ta det hela ännu längre så kan du också utforska trenderna för vissa söktermer, detta görs via Google Trends eller Google Keywordplanner. Du kan där söka efter specifika termer eller ord, kanske sådana som besökare söker på för att komma till din sida. Du kan också filtrera ner allting till region vilket gör att du kan se exakt hur stor sökvolym just dina söktermer har lokalt eller regionalt. Kombinera Google Analytics med Google Keywordplanner och du har en bra bild över hur du ska lägga upp försäljningsstrategierna för just din högsäsong.

När du nu gjort din research är det dags för själva planeringen av produkterna. Här gäller det att vara ute i god tid då Google måste hinna indexera nya sidor eller produkter lagom till högsäsongen drar igång. Räkna med att det tar cirka fyra månader innan indexeringen är gjord och du rankats upp ordentligt. Rent praktiskt får du korrigera sidnamnen eller produkterna efter söktermerna som används just under högsäsongen. Ett exempel kan vara att skapa en sida som heter ”julklappstips” om det är juletider. Det går inte att säga generellt hur du ska döpa sidorna eller produkterna utan det avgörs av vad dina kunder söker på eller snarare vad folk söker på under just din högsäsong. Skapa gärna landningssidor istället för att döpa om befintliga sidor om möjligt. Dessa kan sedan återanvändas år efter år om det ger ett gott resultat.Tänk också på att ytterligare annonsera dina produkter i sociala medier under denna period, det ger en extra boost och förhoppningsvis en ökad försäljning.

Som avslutning så är det alltså av högsta vikt att säsongsanpassa din SEO så du kan dra nytta av när just dina produkter har högsäsong. Låt inte konkurrenterna dra in dom stora pengarna utan se till att få din del av kakan. Kanske blir du också mindre beroende av god försäljning under andra delar av året då du gör såpass god förtjänst under högsäsongen.

Lycka till!

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss