fbpx

En introduktion till Google Adwords för lokala företag

Hur fungerar det och varför är det perfekt för ett lokalt företag?

Google Adwords är ett sätt för företag att betala för att hamna högst upp på Google när en potentiell kund söker efter en viss term såsom exempelvis ”Webbyrå Katrineholm”. Din länk kommer listas som topp fyra och länken startar med ordet ”annons”, du kan även betala för att synas längst ner på sidan om så föredras. Se exempel på hur annonsen ser ut nedan.

Du väljer själv vilken budget du vill ha för detta och betalar enbart per klick, alltså när någon klickar på din länk och hamnar på din hemsida. Det är alltså oerhört viktigt att välja rätt söktermer här, alltså vad du vet eller tror du vet att en potentiell kund söker efter på Google när hen vill köpa en produkt eller tjänst som ditt företag säljer.

Din betalda annons kommer inte heller enbart visas på Google sökningen utan även i hela Googles displaynätverk. Det är alltså Google Ekonomi, Gmail, Blogger och Youtube. Så man kan lugnt säga att spridningen av din annons blir stor och möjligheten att locka nya kunder blir således väldigt stor med rätt söktermer.

Hur fungerar det då om många företag har köpt in sig på samma söktermer? Jo då handlar det om en så kallad auktion bland dessa företag. Vilken av ert företags annons som kommer synas beror på:

  1. Ditt bud, alltså hur mycket du max är villig att betala för ett klick. Ju högre bud desto större sannolikhet att din annons visas.
  2. Kvalitén på din annons, alltså hur relevant och användbar din hemsida är i förhållande till söktermen. Du kan också hela tiden monitorera detta och förbättra din kvalité
  3. Den förväntade inverkan på din annons, när du skapar din annons har du en möjlighet att lägga in extra information såsom telefonnummer eller fler länkar till andra sidor på din hemsida. Detta kallas ”utökningar” och spelar roll när en annons väljs ut för visning.

Dessa tre faktorer är det som avgör om din annons kommer synas framför dina konkurrenters för en potentiell kund.

Google Adwords är ett garanterat sätt att nå ut till potentiella kunder men smakar det så kostar det brukar man säga. Det finns ingen annan variant av annonsering online som ger dig plats ett på Google och således får man säga att Adwords är unikt. Kombinera detta med andra kanaler så kommer det garanterat ge ert företag en framgångsrik marknadsföring online.


Varför är Adwords perfekt för mitt lilla lokala företag?

I en artikel på Wishpond så finns det tolv stycken skäl till varför du som lokalt mindre företag ska använda dig av Adwords. Högt upp i artikeln går det att läsa:

For a small business, Google AdWords can be a hugely successful method of driving traffic, marketing your product and ultimately getting increased sales.

De flesta punkter handlar om hur du når ut till dina kunder på ett väldigt kostnadseffektivt sätt och att du syns när du verkligen vill synas. Det handlar ju om att den potentiella kunden söker efter en specifik tjänst eller produkt och då dyker din annons upp i sökresultatet. Du har också stora möjligheter att med Adwords anpassa annonserna på ett väldigt bra sätt som gör att du kan sälja dina tjänster väldigt precist.

Gå gärna in och läs artikeln om ni vill få mer inspiration kring Adwords och hur just ditt lokala företag kan utnyttja möjligheterna med denna form av annonsering.

Lycka till!

Senaste inläggen

Så gör du ett bra nyhetsbrev

Så gör du ett bra nyhetsbrev

Definiera Målgrupp Att rikta in sig på rätt målgrupp är avgörande för att skapa ett framgångsrikt nyhetsbrev. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att ett bra nyhetsbrev börjar med att förstå vem som läser det. Identifiera läsaren För oss är det viktigt att känna till vem som läser våra nyhetsbrev. Det handlar om att identifiera […]

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Kontakta oss