fbpx

SEO trendspaning: Hotell med pool

Det är inte bara antalet pooler som byggts runt omkring i Sverige som ökat de senaste två åren. Antal sökningar på “hotell med pool” har också ökat nämnvärt 2020 och 2021.

Mer än dubbelt enligt statistik från Google Trends och våra andra SEO-verktyg.  Flest antal sökningar ser vi, inte helt överraskande,  under juli och sommarhalvåret. Totalt är det tusentals varianter på sökningar för “hotell med pool” varje år runtom i landet.  En typ av populära variant är “Hotell med pool + stad + barn exempelvis. ( 🛎️ + 🏙️ + 🏊 + 👶)

På sökresultatsidan ser vi att Google är medveten om det och försöker visa upp lokala sökresultat för hotell med pool i Google Local Packs.. De stora online bokningstjänsterna och hotellkedjorna har också plockat upp den här trenden och har gjort sökmotoroptimering för att placera sig på det organiska sökresultaten.

Hur ser det ut i Sörmland?

Tyvärr verkar inte riktigt alla hotellen i Sörmland ha plockat upp på trenden. Istället ser vi generella seo titlar för spa och konferens som fokus. Här har man inte riktigt tagit möjligheten att ta fasta på ytterligare placeringar och positioner i  de organiska sökresultaten för att locka till sig badsugna gäster. 🏊

Gör vi olika typer sökningar på Google för exempelvis Hotell med Pool Eskilstuna, Hotell med pool Katrineholm, Hotell med pool Nyköping m.fl.  ser vi främst online bokningstjänsterna som kannibaliserar på trafiken.


Sammanfattningsvis #protips

Mindre ändringar på webbsidorna / eller specifika landningssidor skulle göra det möjligt för de sörmländska hotellen och mindre anläggningarna att ta tillvara på den ökade trenden av badsugna övernattningsgäster de senaste åren. Något att se över till 2022 års säsong kanske?

Senaste inläggen

Så gör du ett bra nyhetsbrev

Så gör du ett bra nyhetsbrev

Definiera Målgrupp Att rikta in sig på rätt målgrupp är avgörande för att skapa ett framgångsrikt nyhetsbrev. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att ett bra nyhetsbrev börjar med att förstå vem som läser det. Identifiera läsaren För oss är det viktigt att känna till vem som läser våra nyhetsbrev. Det handlar om att identifiera […]

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Kontakta oss