fbpx

Världens största sökmotor – Google

Google är ett amerikanskt företag som i allra första hand är en sökmotor på internet – enkelt förklarat kan det jämföras med gula sidorna. Skillnaden ligger i det extremt större utbudet, den högre effektiviteten och den ökade användarmöjligheten. Allt det som kännetecknas som internet kan i princip tillskrivas Google i viss mån.

En googol

Namnet Google, är en referens till den matematiska storleken googol. En googol är ett tal med en etta följt av hela hundra nollor – ett väldigt stor tal det vill säga, jämför med en miljard som är en etta följt av, i sammanhanget, bara åtta nollor. Anledningen till att skaparna – Larry och Sergey – valde detta namn är tecken på deras aspirationer – önskemål om att deras variant på gula sidor ska överglänsa den traditionella med just en googol. September 2015 har Google än så länge ”bara” indexerat strax över 45 miljarder hemsidor, så avrundat har de ungefär en googol kvar innan de når en googol!

Larry Page och Sergey Brin

Som nämnt ovan skapades Google år 1998 av de amerikanska innovatörerna Larry Page och Sergey Brin, på det amerikanska toppuniversitetet Stanford. Där hade de till stor del utvecklat det som kan kallas modern till Google, nämligen sökalgoritmen. En algoritm är en matematisk formel som löser ett givet problem inom en begränsad uppsättning – i Googles fall rör det sig som bekant om hur ord ska matchas med olika hemsidor. Olika hemsidor får olika så kallade Page Rank, vilket avgör hur högt de hamnar i sökresultaten i relation till vilka eller vilket ord som används vid sökningen. Intressant kuriosa är att Page Rank inte åsyftar det amerikanska ordet för hemsida, web page, utan snarare personen bakom algoritmen – Larry Page, som omnämns ovan. Troligtvis insåg nog även de ironi i hans efternamn.

Att googla

Google har verkligen blivit överlägset på internet, i synnerhet i Sverige. I Sverige använder hela 90 % av befolkningen Google för att göra sina internetsökningar. Googles existens har till och med blivit så reflexmässig att verbet ”att googla” har blivit synonymt med att söka. Motsvarande siffra är ungefär den samma i USA, vilket innebär att de har ett enormt försprång framför sina konkurrenter.

Så, hur har Google blivit så framgångsrika? En sak är säker – de var inte först, alltså hade de något som övriga saknade. Då Google släpptes fritt var Altavista, en annan sökmotor, ledande. Google var dock banbrytande med deras enkla och intuitiva design. Dessutom visade sig deras Page Rank vara av yttersta vikt, då den var väldigt precis, redan i ett tidigt stadium. I övrigt så var de tålmodiga, på ett sätt som Facebook också var då det slog igenom – de valde aktivt att inte ha reklam, vilket var väldigt attraktivt för kunderna. Reklam kom först efteråt – precis som på Facebook – då klientelen redan var där. De var säkra på att de vid de här laget redan hade visat att de var bäst och skulle förbli bäst trots reklam, vilket visade sig vara ett bra beslut från deras sida. Den reklam Google utnyttjar är mycket mindre och inte lika påträngande. Den gömmer sig ofta bland sökresultaten.

Lämna en kommentar