fbpx

7 tips för din bröllopshemsida

Att gifta sig är förmodligen bland dom största händelserna man får vara med om i livet och således lägger många både tid och pengar på ett sådant tillfälle. Planeringen startar kanske sex månader innan bröllopet och man måste lägga ner mycket tid på detta så att ingenting lämnas åt slumpen. En sak som kan underlätta en del är att skapa en hemsida för ditt bröllop, där kan du främst informera dina gäster om allt som rör bröllopet och även interagera med dom gällande frågor etc.

Spontant kan man kanske tänka sig att skapar man en hemsida för sitt bröllop så har man förmodligen en hyfsat stor mängd gäster. Har man enbart den närmsta familjen kanske man klarar sig med att informera etc. via telefon eller sociala medier.

I nedan artikel ger vi er våra 7 bästa tips på hur och vad som ska vara med på en bröllopshemsida.

Bland det viktigaste är förstås att informera dina gäster om vilka tidsramar som är aktuella för bröllopet. Det kanske även kan brytas ner mer detaljerat såsom när en viss aktivitet startar. Ibland kan det vara intressant att se hela tidsschemat och få vetskap om hur dagen och kvällen kommer se ut.

Många kanske tar sig till bröllopet från andra delar av landet och behöver därför se på en karta var dom ska. Vill man vara lite ambitiös kan man dessutom lägga in vägbeskrivningar och alternativa färdmedel. Tänk tåg, buss, bil m.m.

Skapa en page eller ett blogginlägg om vilka ni är och kanske även lite historia. Förmodligen är gästerna/läsarna av hemsidan intresserade av att veta lite mer om er som brudpar. Det behöver inte vara er livshistoria men kanske lite om hur er förlovning gick till eller andra intressanta anekdoter. Man får tänka på att alla gäster kanske inte känner er så bra personligen och dessutom är det perfekt samtalsämne på bröllopet för folk som inte känner er så bra. En isbrytare helt enkelt.

Eftersom folk tenderar att ha allergier så är det en god idé att informera om vilken meny det bjuds på. Kanske kan man ha ett kommentarsfält eller dylikt under där allergiska gäster kan informera er om att alternativ behöver finnas. Jag förmodar att dom som levererar maten redan innan har beredskap för detta men ändå bra att informera om detta.

Denna punkt rör om man vill hålla tal eller nå personer som ”jobbar” på bröllopet, förslagsvis skapar man en lista på personer som kommer ha vissa roller under bröllopet. Det kan vara toastmastern, marskalk, tärna, värdpar, brudnäbb och koordinator. Man kan exempelvis ha kontaktinformation och bilder på dessa personer så att gästen själv kan kontakta hen vid behov.

På ett bröllop brukar man ju ha en elegant klädsel men inte alla vill ha det på det sättet. Kanske vill man ha ett speciellt tema eller så kanske man helt enkelt vill ha det mer avslappnat gällande klädbiten. Då är det bra att informera gästerna om vad som gäller så ingen behöver komma dit och skämmas för att dom är över eller underklädda.

Detta är en lite mer modern punkt som möjliggörs av alla sociala medier som finns idag. Men eftersom du redan funderar på att skapa en hemsida så bör du självklart göra något om ert bröllop på sociala medier. En sak som är relativt vanlig är att skapa en hashtag (#) som dina gäster kan använda på sociala medier. Tänk typ ”JanneochJonna2020”, då kommer ju alla bilder som taggas på det viset samlas ihop och det blir enkelt att se alla bilder från ert bröllop. Dessutom blir det ett roligt minne som ni alltid kan ha med er.

Hoppas att ni tyckte punkterna var vettiga och något ni själva vill lägga in på er bröllopshemsida. Självklart kan man skapa massvis med material till den sidan om man så vill, några idéer direkt från huvudet kan vara ett frågeforum, frågeformulär, omröstningar m.m. Egentligen är det bara er fantasi och tid som sätter gränsen. Ovan punkter är det som vi tycker är det primära men man kan absolut bygga på med mer roligt material. 

Har ni andra tips på vad som bör vara med på en bröllopshemsida? Kommentera gärna.

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss