fbpx

Varför det är viktigt att synas på sökmotorer

Google – största hemsidan i Sverige

Om du får gissa vilken hemsida som är den mest besökta i Sverige, vad skulle du svara då? Just det, du skulle svara Google, vilket också råkar stämma. Google är den hemsida som är mest besökt i Sverige samt många andra länder därtill, till exempel i USA och i nästan hela Europa. Google är den mest populära hemsidan i hela världen. Trots detta är alternativa sökmotorer också bland de mest besökta i världen.

Att synas via Google

Slutsatsen som kan dras av Googles popularitet är att människor verkligen gillar och har behov av att använda sökmotorer. På sökmotorer hittar människor nya hemsidor och sociala nätverk att tillbringa tid på och varför skulle inte din hemsida vara inkluderat där? All reklam är bra reklam, men när du har chans att föra reklam på den hemsida som har det absolut största antalet användare, då är det något du bara måste göra.

Finns det någon anledning till att tacka nej till ytterligare exponering? Med en rörlig marknad som egenföretagare så brukar svaret inte vara ja. Google är Sveriges mest besökta sida och inte utan anledning – människor söker sig efter nya saker. Så hur får du ditt företag att vara en av de nya sakerna? Jo, du ser nämligen till att hamna högst upp på listan.

När du hamnar högst upp i sökresultatet öppnar sig en värld av möjligheter som du aldrig tidigare skådat. Studier har visat att uppemot 30 % av ett företags trafik kommer från Google, medan företag som är nya kan öka sin trafik tiofaldigt, lågt räknat. Det är inte utan anledning att det finns jobb som endast går ut på att förbättra hemsidors placering på sökmotorer.

Statistik för sökresultat

Vad är skillnaden mellan att hamna högst upp och på andra plats på Googles sökmotor? Hela 24 %. Sökresultatet högst upp får i allmänhet 36 % av de sökande att klicka sig vidare, medan resultatet på andra plats endast är 12 %. Självfallet är 12 % bra men det är en siffra som bara sjunker och sjunker desto längre ner i listan man kommer. Detta säger dig att du vill hitta din nisch och hamna högt där.

Google kan enkelt jämföras med gula sidorna, med skillnaden att dessa sidor ger miljoner gånger fler resultat. Hur ska användarna då orka leta igenom alla dessa sidor? Nej, det är just det som är problemet – det gör de inte. De tar första bästa, alltså ett resultat på första sidan. Det är här du vill befinna dig.

Tips på strategier för bra placering i sökresultatet

  • Uppdatera din hemsida regelbundet med nytt, unikt innehåll. Använd sökord och meningar som kunder ofta söker på i sökmotorer i dina texter.
  • Använd en tekniskt modern plattform för din hemsida, som gör det enkelt för dig att bygga SEO-vänligt innehåll.
  • Skapa en sitemap eller webbkarta för din hemsida, så att Google kan indexera alla dina sidor på hemsidan.
  • Lägg mycket arbete på länkning, länka till andra hemsidor på er hemsida och få andra populära sidor att länka till er. Detta visar Google att er sida är relevant och omtyckt av besökare, vilket ger er hemsida en bättre placering på Google.

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss