fbpx

Så kan du enkelt förbättra dina positioner hos sökmotorerna

  1. Var bestämt originell

Om du konsekvent vill toppa sökmotorernas sökresultat för just dina sökord gäller det att se till att ni har hittat just er nisch. Det är en väldigt logisk slutsats, om det du erbjuder är unikt på marknaden kommer din hemsida att hamna högst upp i sökresultaten. Detta förutsätter att ni känner till er målgrupp och utnyttjar att ni är unika – använd det till er fördel genom att skriva om det.. Mycket unikt och nytt innehåll på din hemsida, gärna innehållandes sökord och sök-fraser, är guld värt ur sökoptimeringssynpunkt. Använd ert varumärke frekvent och allra bäst är det att köpa en domän med varumärkesnamnet. Det gör hemsidan mycket relevant i Googles ögon när internetanvändare söker på just ditt varumärke.

  1. Bygg länkar

En av faktorerna som Google lägger stor vikt på i sin utvärdering av en hemsida är webbplatsen popularitet. En populär sida framstår såklart som mer relevant och aktuell jämfört med en relativt okänd sida. Google tar reda på om en sida är populär eller ej med hjälp av länkar. En sida som länkar till många högt värderade sidor och som andra populära hemsidor länkar till, bedöms som populär och relevant. Tanken med denna strategi är från Googles sida att hemsidor som många andra hemsidor rekommenderar med hjälp av länkar, är värda att visas för nya besökare.

  1. Var aktiv på många ställen

Detta kan vara lite lurigt, men det gäller att göra sin hemsida så aktiv så möjligt – men inte bara din hemsida, utan även ett nätverk runt omkring den. Sociala medier är väldigt viktigt i dagsläget, så att ha till exempel en sida på Facebook, konto på Twitter och ett konto på Youtube både förbättrar din SEO och gör det lättare för kunder att hitta dig utanför sökmotorerna. Se då till att ha så snarlikt namn som möjligt på alla olika ställen – helst identiska – och vara aktiv på dem. Se också till att länka till den huvudsakliga hemsidan så ofta så möjligt, men inte så att det ser onaturligt ut.

  1. Optimera hemsidan tekniskt

Sökmotorer ser gärna att din hemsida är uppdaterad – inte bara textmässigt, utan också tekniskt. Att använda sig av HTML5 kan vara en fördel, då det värderas högre hos till exempel Google och Yahoo. Därför gör ni det bra i att försöka spetsa tekniken. Det finns en anledning till att olika tekniker uppdateras och även om du inte nödvändigtvis uppskattar dem gör sökmotorer det!

Det är också uppskattat av både sökmotorer och besökare att er hemsida är anpassade för surfplattor och mobiler. Detta kan förverkligas genom att bygga en responsiv hemsida, som automatiskt anpassar sig efter storleken på skärmen där sidan öppnas, eller genom en mobilanpassad version av hemsidan. Kanske passar en app ännu bättre för ert företag? Undersök alla alternativ och välj det som passar era behov bäst.

  1. Optimera hemsidans hastighet

Detta hänger delvis ihop med föregående, eftersom ineffektiva, långsamma hemsidor kan vara dåligt uppbyggda med gammal teknik. Det finns verktyg på internet som kan avgöra hastigheten på din hemsida – ta hjälp av dessa och se om din behöver förbättras. Ofta kan dessa verktyg peka på var det felar, vilket gör det så mycket enklare för dig att åtgärda.

  1. Bilder och videos

Många sökmotorer föredrar text framför bilder. Text är enklare för dem att analysera, även om bilder såklart kan ge ett professionellt intryck. Tricket är att använda bilder i rätt format och storlek, som inte tar för lång tid att ladda ner för besökaren och som inte gör hemsidan långsam.

Med tanke på att få besökarna att stanna och utforska din hemsida kan en video som presenterar företaget eller era produkter även vara en bra idé. Lägg gärna videon på hemsidans förstasida, så att de flesta besökare ser den direkt när de hittar din hemsida. Videon kan du även publicera på Youtube, för bättre sökoptimering.

  1. Försök inte att fuska

Alla hoppas vi ibland på en enklare väg och hittar den också. Det finns möjligheter att fuska sig till högre placering i sökmotorerna på ohederliga vis. Exempelvis finns det möjligheter till att köpa likes och följare på Facebook, man kan köpa trafik till sin hemsida, man kan preparera sin hemsida med en mängd osynliga länkar till sig själv och liknande – fler exempel finns att leta sig till på internet.

Konsekvenserna av ovanstående kan bli mycket digra. Det finns företag som inte längre kan hittas på Google, just på grund av att de har försökt att mixtra med sökresultaten på ett onaturligt vis. Google straffar hemsidor som går mot reglerna väldigt hårt. Det kan givetvis vara bra att vara medveten om hur fusk sker så att man kan se vilka metoder som bör undvikas samt vad det är som värderas, men bara för att lära, inte för att utnyttja.

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss