fbpx

Optimera bilder för sökmotorer

Vad innebär att optimera sina bilder på hemsidan för Google? Vi förklarar begreppet och ger tips på hur du kan göra detta.

Att optimera sin text på hemsidan för att locka fler besökare vet vi redan är ett måste, däremot har vi inte lyft fram att även bilder behöver optimeras för sökmotorerna. Då kanske ni först undrar om bilder är viktigt att ha på sina undersidor eller blogginlägg? Svaret är Ja! Enligt en artikel skriven av Yoast så bör man ha bilder på samtliga undersidor och artiklar, detta för att skapa en mer levande text och SEO-boosta dom.

Varför ska man sedan optimera sina bilder?

Det finns egentligen två övergripande anledningar som på något vis ändå kan sammanflätas:

  • För att ge dina sidor eller artiklar en SEO boost, SEO är en helhet och därför ska man jobba med alla delar på sin hemsida, där är bilder en självklar del. Google gillar när du använder dig av relaterade bilder som är beskrivna på ett korrekt sätt, det premieras och således får du en bättre ranking. Dessutom använder sig många av såkallade bildsök på Google, har du optimerat dina bilder kommer du alltså ha en stor möjlighet att få mer trafik till din hemsida.
  • För dina besökare, du gör det också för att ge en bättre användarupplevelse, precis som med mycket inom SEO så handlar ranking om att ha bra och unikt material på sin hemsida som är anpassat för besökaren. Där ingår ju självklart alla bilder. Det slitna uttrycket ”en bild säger mer än tusen ord” fungerar faktiskt här, en knepig text kan förklaras med en bild eller ett diagram och således göra texten mer relevant för läsaren.

Fyra enkla tips på hur du optimerar dina bilder för Google.

Filnamnet på bilden är den första texten som behöver innehålla det den verkligen föreställer. Döper du den korrekt efter vad den visar kommer den gå att söka fram på Google. Det kan låta banalt men det är inte ovanligt att någon laddar upp en bild från sin mobil eller kamera som heter något i stil med IMG_20170612_1234.jpg. Döp om bilden till vad den visar såsom exempelvis ”rod-hatt.jpg”.

Bilden som läggs in i texten måste också återspegla det texten säger, bilden ska förstärka texten och skapa en ökad förståelse och inte tvärtom. Som ni kan se valde jag en bild på en person som väljer bland kläder, inte helt perfekt kanske men speglar åtminstone det jag skriver i denna text. Yoast skriver också att en bild som omges av relaterad text rankar bättre för det sökordet det avser. Min översättning kanske inte blev perfekt så här kommer citatet på engelska:

An image that is surrounded by related text, ranks better for the keyword it is optimized for

Alt texten eller alternativa texten är något man bör använda sig av enligt både Moz och Yoast. Texten är till för att berätta för en besökare som inte kan se bilden vad den visar, kanske har besökaren stängt av bildvisning eller är synskadad. Då kan dessa alternativa texter vara perfekt. Den är även bra för att beskriva mer kring stämningen i en en bild etc. alltså inte den viktigaste informationen utan mer en kontext kring den.

Mycket bilder på en sajt kan leda till att den blir långsam och det är något som inte är acceptabelt. Yoast skriver att laddningstider är viktig för din SEO, ju snabbare sida desto bättre. Stora bilder som visas väldigt smått på din sida kan påverka dina laddningstider rätt mycket och därför bör du undvika att ladda upp en bild som är t.ex 1920×1080 och visa den i 250×250.

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss