fbpx

Hur du skriver bra underrubriker och varför ska du bry dig?

I den här artikeln tänkte vi förklara vad underrubriker är och varför du ska bry dig. Vi går också igenom 6 tips för att göra dina underrubriker bättre. Vi har tidigare skrivit om huvudrubriker och att skriva bra h1:or för SEO. Men den här gången har vi alltså kommit till underrubriker.

Vad är en underrubrik

  • En underrubrik är en rubrik som är underordnad en huvudrubrik.
  • En underrubrik hjälper till att organisera och strukturera innehållet genom att dela in det i avsnitt.
  • En underrubrik hjälper till att förtydliga och sammanfatta huvudpunkterna i ett avsnitt.

Det finns inget perfekt sätt att skriva en underrubrik. Det finns dock några allmänna tips som kan hjälpa dig att skriva effektiva och informativa underrubriker:

Ur sökmotoroptimerings perspektiv hjälper vi sökmotorer som Google att förstå texten bättre. Men det är inte för sökmotorer vi skriver utan mot våra besökare framförallt, potentiella och existerande kunder. Vi vi vill publicera innehåll som är relevant och engagerande, så att våra besökare vill läsa det och komma tillbaka för mer. Detta innebär att vi först och främst måste tänka på läsaren när vi skriver underrubriker

Det finns många saker att tänka på när man skriver underrubriker, bland annat hur korta och koncisa de ska vara, vilka nyckelord de ska använda och hur relevanta de är för det övergripande ämnet. Genom att följa dessa tips kan du skriva underrubriker som är både informativa och engagerande.

Här kommer 6 av våra tips till bättre underrubriker

Håll det kort och koncist

Korta och koncisa underrubriker hjälper dina läsare att fokusera och hålla sig på rätt spår. De gör också din blogg eller artikel lättare att läsa. Om dina underrubriker är för långa kan läsarna förlora intresset och hoppa vidare.

Använd nyckelord som exakt beskriver innehållet i avsnittet

Välj nyckelord som exakt beskriver innehållet i avsnittet. Det hjälper läsarna att snabbt hitta det de söker och det hjälper också sökmotorerna att indexera ditt innehåll på ett mer korrekt sätt.

Se till att dina underrubriker är relevanta för det övergripande ämnet

Dina underrubriker ska vara relevanta för det övergripande ämnet för din blogg eller artikel. Detta hjälper för att hålla dina läsare engagerade och förhindra att de går vilse i innehållet.

Använd underrubriker för att bryta upp stora textstycken

Om du har mycket text kan du använda underrubriker för att dela upp den i mindre, mer lätthanterliga delar. Det gör det lättare för läsarna att smälta informationen och bidrar till att förhindra informationsöverbelastning.

Se till att underrubriken är grammatiskt korrekt och har en tydlig struktur

Innan du publicerar ett blogginlägg eller en artikel ska du se till att varje underrubrik är grammatiskt korrekt och har en tydlig struktur.

Tänk på läsaren och försök att förutse hans eller hennes behov eller frågor.

Genom att förutse läsarens behov och frågor kan du se till att ditt innehåll är tydligt och lätt att förstå. Du kan också använda denna information för att anpassa ditt innehåll och göra det mer relevant för läsaren.

För mer tips och annat intressant innehåll. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Senaste inläggen

Varför hastighet och stabilitet är viktigt

Varför hastighet och stabilitet är viktigt

Alla vet hur det är att vänta i en evighet på att en hemsida ska ladda. Det tar oftast bara några sekunder, men det känns som en evighet. Detta är särskilt snabbt när denna evighet särskiljer sig från övriga evigheter, som är några sekunder kortare. Det kan tyckas oärligt att prata om evigheter när det faktiskt pratas om sekunder, men allting är relativt.

Världens största sökmotor – Google

Världens största sökmotor – Google

Google är ett amerikanskt företag som i allra första hand är en sökmotor på internet – enkelt förklarat kan det jämföras med gula sidorna. Skillnaden ligger i det extremt större utbudet, den högre effektiviteten och den ökade användarmöjligheten. Allt det som kännetecknas som internet kan i princip tillskrivas Google i viss mån.

Kontakta oss