fbpx

Webbsidor anpassade för alla enheter

[et_pb_section bb_built=”1″ next_background_color=”#000000″ inner_width=”auto” inner_max_width=”1080px”][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″ custom_padding__hover=”|||” custom_padding=”|||”][et_pb_text admin_label=”Inledning” _builder_version=”3.1.1″]

Den digitala marknadsföringen är idag a och o för både små och stora företag. Den är i många fall företagets första kontakt med kunden och omvärlden. Tidigare har det talats mest om HTLM-programmering och statiska sidor när det gäller hemsidor. Detta är såklart fortfarande en viktig grund för innehållet, men idag krävs förändring och ett interaktivt underhåll av ett företags hemsida.

Statiska textsidor, det vill säga innehåll som inte förändras, kan fungera till viss grad men för att gynna sökmotoroptimeringen bör man åtminstone låta en del av sidans innehåll vara av mer dynamiskt slag. Wikipedia och Google var bland de första på nätet att leverera den här typen av innehåll (i deras fall avancerat sådant) genom att erbjuda ett anpassat material på sina webbplatser. Idag är kanske det mest klockrena exemplet på en dynamisk webbplats Facebook – sidan är idag dynamisk och anpassad i stort sett så långt det är möjligt. Allt innehåll och material på Facebook är dynamiskt, föränderligt och lokalt anpassat.

 

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Underrubrik dynamiska hemsidor” _builder_version=”3.1.1″]


Vad menas med dynamiska hemsidor?


 

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Text dynamiska hemsidor” _builder_version=”3.1.1″]

Det handlar helt enkelt om att ett företags hemsida (det kan vara allt från e-handel och bloggar till vanliga informationssidor och nyhetssajter) genererar ett anpassat innehåll som baseras och tas fram utifrån databaser av olika slag. Ett utmärkt exempel för att enkelt förstå den grundliga innebörden av dynamik i webben är nätbutiker som anpassar erbjudande (innehåll) efter dig som kund. Det är kundens interaktion med sajten som gör att innehållet kan ändras. Ett annat bra exempel är webbsidor som har en tickande klocka eller lokal väderkarta på sajten.

På den svenska statistiksajten Svenskar och Internet kan man hitta intressanta siffror om just det svenska folkets internetanvändande. En statistik som presenteras på sidan visar bland annat att långt över 70 % av Sveriges befolkning använder sig av smartphones i sin vardag. Av dessa surfar nästintill samma höga procenttal på nätet och över 30 % är direkt uppkopplade via mobilen flera gånger per dag. Det finns även statistik som visar på att surfplattor idag används i Sverige av närmare 50 % av befolkningen och 25 % av dessa surfar via plattan på daglig basis.

Den yngre generationen är den absolut mest mobilanvändande och precis som statistiken visar beror det på att wifi-användandet ökar och att användare kopplar upp sig via trådlöst internet i stort sett överallt (inte bara på resande fot, utan även i hemmet). Datorns roll som informationskanal har minskat i betydelse och vi ser även hur företag fokuserar sin digitala kommunikation mot mobilteknik. Det ökade surfandet från mobila enheter som mobiler och surfplattor resulterar i att dynamiska webbplatser nästan blivit ett måste för företag.

Att skapa en webbplats med dynamiskt innehåll har också en tendens att inge förtroende för besökaren på sidan. Det kan handla om allt från att sidan anpassas språkmässigt till att besökaren vid första besöket får välja färger och layout på sidan som sedan sparas så att nästa besök automatiskt anpassas efter den inställda datan. Ett bra exempel på just den här personliga känslan som dynamiska webbplatser ger är Tripadvisor där man automatiskt får lokala rekommendationer på exempelvis mat, logi och sevärdheter beroende på var man befinner sig. Sajten aktiverar den anpassade versionen i samband med uppkopplingen på sidan helt enkelt.

Förbättrad kommunikation
Anpassade och dynamiska hemsidor skapar förutsättningar till en interaktiv kommunikation mellan avsändare och mottagare (företag och kund). Utifrån ett marknadsföringsperspektiv är detta en otrolig fördel då man har möjlighet att inte bara förmedla sina budskap utan även få tillbaka feedback från kunder, vilket i sin tur skapar en bättre förståelse för både kunder och efterfrågan. Att kunder ges möjlighet att kommentera blogginlägg eller delta i diskussioner på nätforum inger förtroende och är bara några av alla fördelar med dynamiska hemsidor.

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Underrubrik trender inom webbdesign” _builder_version=”3.1.1″]


Trender inom Webbdesign


 

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Text trender inom webbdesign” _builder_version=”3.1.1″]

Den senaste tiden kan vi se att hemsidors upplägg fokuserar mer på en enda sida än flera. Istället används bildspel och ostatiska menyer för att göra platsen enkel, upplevelserik och intressant för besökare. Grafiska applikationer som Flash har tappat i betydelse eftersom nya dynamiska programspråk tagit över utvecklingen och gjort tidigare system onödiga. Det har såklart även att göra med det ökade surfandet via mobiler och surfplattor, eftersom de äldre versionerna av grafiska system oftast är uppbyggda utifrån en dators förutsättningar.

En synlig trend är ett rent och avskalat formspråk på webben, onödig design tas bort för att istället fokusera på ett tydligt budskap i både text och bild. Den vita minimalistiska färgen används flitigt för att skapa en ren och stilren design på hemsidor.

Begreppet parallax scrolling har de senaste åren blivit ett populärt inslag hos hemsideutvecklare och kommer förmodligen fortsätta vara det framöver. Med parallax scrolling innebär i enkla drag att besökaren kan bläddra på en av webbplatsens sidor samtidigt som bakgrunden rör sig. Trenden visar även att man väljer att låta besökaren bläddra nedåt istället för åt sidan på hemsidans sidor.

[/et_pb_text][et_pb_team_member _builder_version=”3.1.1″ name=”Admin” position=”Administratör” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section bb_built=”1″ _builder_version=”3.10″ custom_padding=”0px|0px|0px|0px” prev_background_color=”#000000″ inner_width=”auto” inner_max_width=”1080px”][et_pb_row _builder_version=”3.0.90″ width=”80%” max_width=”1080px”][et_pb_column type=”4_4″ custom_padding__hover=”|||” custom_padding=”|||”][et_pb_code _builder_version=”3.0.91″]

This error message is only visible to WordPress admins
Error: There is no connected account for the user 2313852510.
[/et_pb_code][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Lämna en kommentar