fbpx

Öka försäljningen på din webbshop med en livechatt

Att implementera en livechatt på er webshop är något du som säljer produkter eller tjänster online verkligen bör överväga. En sådan funktion kan öka försäljningen markant och dessutom får du möjligheten att veta lite mer om dina kunder vilket kan vara bra för framtida marknadsföringskampanjer. Funktionen erbjuder också möjligheten att faktiskt påverka den potentiella kunden i en viss riktning då du kan interagera utan att besökaren tar första steget. Detta görs via hälsningsfraser.

Att skapa hälsningsfraser har visat sig vara väldigt effektivt när det gäller att öka försäljningen. Man kan inte förutsätta att besökaren kommer ta första steget alla gånger, du måste själv påbörja en interaktion för att få önskad handling. Olika situationer kan skapa olika hälsningsfraser exempelvis:

  • Besökaren är här för första gången
  • Besökaren är återkommande
  • Besökaren har klickat sig in via en annons*
  • Besökaren kommer från en specifik geografisk plats
  • Besökaren är aktiv på en specifik sida av din sajt

*Denna punkt kan med fördel användas tillsammans med Adwords för att ytterligare boosta din annonskampanj. Direkt när en besökare klickar på din annons och hamnar på din hemsida så börjar du interagera via en hälsningsfras. Detta ger dig möjligheten att direkt agera på en lead för att få till en försäljning.

Genom att skräddarsy hälsningsfraser för alla ovan situationer så blir interaktionen mer naturlig och möjligheten till försäljning ökar. Du kommer också förhoppningsvis imponera genom att vara proaktiv och således anses din servicenivå hålla hög klass.

Det är också viktigt att tänka på att är du en internationell aktör kan du anpassa fraserna efter språk, kommer besökaren från Frankrike så står det på franska etc. Självklart måste du också kunna fortsätta en diskussion på besökarens språk och kompetens kommer därför krävas.

Verktyget ger dig också möjlighet att följa upp och få statistik på hur lönsam din livechat egentligen är. Du kan exempelvis mäta hur många chattar som genererade en order, hur många som gjorde att besökaren klickade sig vidare till en specifik avdelning, hur många som anmälde sig till ett nyhetsbrev etc. Möjligheterna är väldigt stora att faktiskt se hur effektiv funktionen är. På en större organisation kan det även vara ett underlag för bonusar till supportpersonalen och ge en fingervisning om vem som behöver förbättra sin service.

Checklista om du vill öka din försäljning med en Live chat

  • Skapa skräddarsydda hälsningsfraser, du kan inte förutsätta att besökaren kommer interagera med dig i alla fall. Du behöver vara proaktiv här.
  • Sätt upp mål och mätpunkter för din live chat, vill du öka försäljningen via denna funktion måste du veta vad målet är och följa upp vägen dit.
  • Integrera din live chat med försäljningssystem/verktyg, detta för att ytterligare se hur bra funktionen bidrar till företagets försäljning.
  • Anpassa utseendet på din live chat, detta för att både skapa förtroende och locka besökaren att faktiskt interagera.Har du utformat funktionen korrekt kommer det öka antalet chattar vilket självklart påverkar din försäljning.

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss