fbpx

Trafik från Google – Det busenkla tricket

Idag så kan man hitta det mesta på Instagram och Facebook. Men sociala medier i all ära så är det faktiskt så att idag googlar vi oftast när vi söker efter en produkt eller tjänst. Och det gör våra potentiella kunder också.

Och därför så ska vi dela med oss av det busenkla tricket som gör att du får mer trafik från Google till din hemsida.

Tips på läsning:

Google My Business – Vad är det och hur fungerar det?

Så skaffar du Google My Business

Varför ska man använda Google My Business?

Om du redan idag postar en del i sociala medier, så skulle vi tipsa en del på att kika på Google My Business. En gratis tjänst från Google som vi brukar nämna.

Enkla anledningen är att Google My Business är ett verktyg som kan placera dig och ditt företag i delen som kallas local pack, eller typ lokala delen på sökresultatet (SERP).

Enligt studier så klickar vi som söker där ungefär ca 32% av gångerna. Så en stor uppsida att få relevant trafik. Dvs, folk som söker en produkt eller tjänst du erbjuder just där och då.

Men vad är det då det busenkla tricket för att hamna där?

Så tricket är att om du redan idag postar på Instagram och Facebook, ta lite tid över att lägga upp ditt befintliga innehåll som du har skapar på Google My Business också.

Text och bilder från Instagram, Facebook och din blogg som du publicerar. Det går jättebra att placera det på Google My Business. Kontentan är sedan att desto aktivare du är på Google My Business, desto troligare är att du blir en av de som visas högt upp upp i Google resultatet i din stad.

Sedan finns det en del andra ranking faktorer. Men aktivitet på Google My Business  har visat sig vara en av de största ranking faktorerna just nu att synas där.

Så varför inte ta lite extra tid att lägga upp ditt innehåll där också? Det “jobbiga” med att skapa innehåll har du redan gjort.

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss