fbpx

Vilket domännamn ska man välja?

Har du ett företag och ska skapa en hemsida till det? Då är det viktigt att välja rätt domännamn då det är något som kommer genomsyra hela verksamheten. Det är inte heller alltid bra att ta det första man kommer att tänka på då det finns parametrar du kanske inte tänker på såsom sökvänlighet etc.

I denna artikel tänkte vi ger er lite tips på vad ni bör tänka på när ni ska välja domännamn för er webbplats. För er som inte vet vad ett domännamn är så skriver IIS en bra förklaring på det:

”Ett domännamn är en blandning av en adress och en identitet på nätet. Möjligheten att registrera och välja domännamn har förenklat utvecklingen av internet i världen och skapat förutsättningar för människor utan specifik teknisk kunskap att använda nätet”

Det säger lite om hur viktigt domännamn är för internet i stort. Utan domännamn hade inte en ”vanlig” människa kunnat använda internet. För att komma till saken, här nedan kommer våra bästa tips för val av domännamn:

Välj ett unisont namn

Helst ska varumärket för hemsidan eller företaget ha samma namn som domänen. Att till exempel registrera domänen www.hairspray.se ger en bra start på hemsidans sökoptimering, för ett företag eller produkt som heter just hairspray. Registrera din domän så snart som möjligt, så att ingen annan köper den före dig. Det kan även vara en bra idé att även registrera .com samt förkortningar eller andra variationer av ditt namn och leda om alla dem till din huvuddomän. Detta gör det enklare för kunder att hitta dig, samt hindrar konkurrenterna från att börja använda en domän som är snarlik din domän.

Domänen ska beskriva företaget

Välj ett domännamn som tydligt beskriver din verksamhet. Det kommer även vara bra för hemsidans placering i sökmotorer för relevanta sökord som beskriver de tjänster och/eller produkter som du erbjuder. Att använda ett verksamhetsord som domännamn resulterar även automatiskt i att företagets namn blir ankartext till domänen, vilket är mycket bra ur ett sökoptimeringsperspektiv. Ett bra exempel på ett domännamn som innehåller ett verksamhetsord är exempelvis: www.jonasvvs.se.

Kort och koncist

Ett domännamn ska vara kort för skrivvänligheten, enkelt att stava och uttala för att undvika misstag och dessutom bör det vara enkelt att komma ihåg. Fråga kollegor och vänner om råd i valet av domännamn, vad tycker de verkar naturligt och logiskt för just ditt företag och/eller varumärke? Fråga människor som passar in i din målgrupp, men vars tekniska förmågor skiljer sig för bästa möjliga bredd på feedback. Ett domännamn bör inte vara längre än 20 tecken och under 10 är att sträva efter.

Gamla domäner är oftast mer värda jämfört med nya domäner och om du vill tjäna pengar på din hemsida kan det vara en bra idé att köpa en redan existerande domän. Äldre domäner som har ett relativt seriöst innehåll har ofta redan ett bra nät av hemsidor som länkar till sajten, vilket gör sidan mer värd i Googles ögon.

Vissa tecken bör undvikas i ett domännamn, antingen på grund av att de är svåra att memorera eller för att de inte hjälper sidan med sökoptimering. Här listas det som i allra största grad bör undvikas:

  • Siffror
  • Telefonnummer
  • Bindestreck
  • Ord som innehåller å, ä och ö.
  • Försök främst att välja en .com eller.se domän

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss