Chat with us, powered by LiveChat
0150 10 321 | info@sormlandswebbyra.se

Att Instagram är ett väldigt stort socialt medie vet vi redan och att företag kan öka sin försäljning via Instagram vet vi också. Det som dock är nytt är ”Instagram shopping” som gör att du som har en webbshop kan lägga upp produkter med priser på Instagram som en potentiell köpare sedan direkt kan utforska mer. Tjänsten öppnades för den nordiska marknaden (utom Island) den 24:e april i år så det är först nu svenska e-handlare kan börja använda tjänsten.

Det rör sig inte om att man köper sina produkter direkt utan man slussas vidare till företagets webbshop där man kan genomföra köpet. Det känns väldigt likt affiliatemarknadsföring fast man säljer sina egna produkter. Det krävs nämligen att du har en webbshop som är länkad mot Facebook Shop för att kunna använda denna funktion. Produkterna finns då på din Facebook och du kan sedan välja att koppla dessa mot din Instagramprofil. Vem som helst kan därför inte testa detta i nuläget utan du behöver vara ett företag som sysslar med e-handel.


Varför shopping på Instagram?


 

Instagram har idag 800 miljoner aktiva användare per månad och är således det tredje största sociala mediet i världen. Bara det gör ju att möjligheterna till en ökad försäljning blir skyhögt. Förmodligen har också många e-handlare redan innan marknadsfört sina produkter via Instagram men utan möjlighet att på ett enkelt sätt visa priser och produktinformation. Då behövde användaren hoppa vidare till annonsörens hemsida och själv utforska vad produkten kostar och dess egenskaper. Nu behövs inte detta utan du kan se allt direkt. Så innan boostade man sina produkter via mediet men nu kan man verkligen sälja produkterna direkt utan problem. Det gör att förmodligen kommer denna typ av shopping öka stort.


Hur fungerar det praktiskt?


 

Det fungerar som så att du laddar upp en bild precis som vanligt via appen och kan lägga på filter etc. som tidigare. Skillnaden är att du nu kan lägga in flera taggar på produkter som sedan kommer visa priser m.m. Det är samma funktion som att tagga personer men istället är det nu produkter. Per bild kan du ha fem olika taggar och således kan du få in flera produkter i samma bild. Detta gör ju att du verkligen kan marknadsföra flera produkter i en och samma bild vilket är väldigt intressant. I en webbshop marknadsför du en produkt per gång så att säga men här kan du ta en tilltalande bild där du marknadsför och säljer fem olika produkter på samma gång.

Främst tänker man på kläder för ovan beskrivning eftersom det blir väldigt enkelt att ta en inbjudande bild på ett påklätt par i en solnedgång och tagga deras olika plagg. Riktig start marknadsföring enligt vår åsikt. Men bara fantasin och dom fem taggarna sätter stopp för vad du kan göra med dessa bilder.

Det som händer när någon klickar på en tagg är följande:

  • Visar en bild av produkten från ditt inlägg
  • Visar en beskrivning av produkten
  • Visar produktens pris
  • Visar en länk som tar besökaren direkt till din webbplats för köp av produkten

Vad måste man ha för att kunna använda tjänsten?


 

Det finns några förutsättningar för att kunna använda denna tjänst och nedan listar vi vad du måste göra som företag för att kunna ta del av denna möjlighet:

  1. Förstå och främst så behöver du ha den senaste versionen av Instagram på din telefon. Alltså den senaste versionen av appen. Detta eftersom funktionaliteten inte finns i äldre versioner.
  2. Du måste ha en Facebook Shop där du har synkat alla dina produkter från din webbshop. Vad som krävs för att få en Facebook Shop är vad vi förstår att du har ett företagskonto på Facebook.
  3. Du måste ha en Instagram företagsprofil som gör det möjligt att välja att funktionen med att tagga produkter blir tillgänglig.
  4. Du behöver sist men inte minst ha en egen webbshop, eftersom inga köp görs via Instagram så slussar du besökaren vidare till din webbshop där köpet genomförs.

Det behövs egentligen inte att du är någon större e-handlare utan har du en webbshop kan du faktiskt skapa företagskonton på både Facebook och Instagram vilket sedan räcker för att kunna börja sälja genom Instagram shopping. Som en liten bonus länkar jag en video här under som förklarar allt på ett enkelt och kortfattat vis.

Kristoffer Brundin

Webbredaktör m.m.