fbpx

5 tips för bättre metabeskrivningar 2019


Inledande sammanfattning

För att sammanfatta nedan artikel i korthet så är våra 5 bästa tips för att skriva en bra metabeskrivning 2019 följande:

  • Varje sida eller artikel ska ha en unik metabeskrivning
  • Metabeskrivningen måste matcha den text som den faktiskt länkar mot
  • Texten bör vara lockande och säljande
  • Använd gärna hela utrymmet om du vill, det ger en möjlighet för en djupare beskrivning
  • Texten får gärna innehålla sökfraser

Vad är meta beskrivning?

Meta descriptions är den text som visas under rubriken på ett sökresultat, det är den beskrivande texten som ska sammanfatta vad just den sidan eller artikeln handlar om. Oftast vill man kanske göra den lite säljande så folk vill klicka sig vidare och läsa mer. Fyller man inte i någon egen meta beskrivning så kommer Google göra det åt dig, dom väljer ut en del av texten i sökresultatet helt enkelt. Nedan visar jag två bilder på hur det kan se ut.

Tips på läsning

Till höger ser ni vad som kallas meta beskrivning. Det är en kortare sammanfattande text om vad du kan läsa mer om när du klickar på länken. Texten bör gärna vara lite säljande för att få besökaren att faktiskt klicka sig vidare. En rör startsidan på Sörmlands Webbyrå och en bild är för en av våra senaste artiklar.

Yoast SEO är ett utmärkt plugin för WordPress som möjliggör att du bland annat kan lägga in en meta beskrivning på dina sidor eller artiklar.


Så här gör du praktiskt för att lyckas med Meta beskrivningarna

Att justera och skriva sina egna Meta beskrivningar är varken svårt eller tidskrävande men kan faktiskt ge fler besökare till din hemsida. Det finnas vissa grundläggande punkter som du bör ha i åtanke och det finns även lite mer överkurs som kan användas om man vill testa att optimera just metabeskrivningen. Vi listar våra fem bästa tips nedan, de tre första kan anses vara viktigast medans dom två sista är mer om man vill gå djupare.

Du kan absolut inte kopiera samma metabeskrivning för alla din undersidor eller artiklar. Gör du det blir det väldigt svårt för någon som gör en sökning att få någon bild av om ditt innehåll är relevant. Enligt Moz så kan man också kika på någon funktion som automatiserar skapandet av meta beskrivningar om man har väldigt mycket innehåll och inte vill lägga ner tiden som krävs. Det bästa är dock att skapa sina egna manuellt.

Yoast skriver att om du försöker lura besökaren genom att skriva saker i metabeskrivningen som inte stämmer så kommer Google hitta det och kanske även ”straffa” din sida genom att sänka den i rankingen. Dessutom kommer samtliga av din besökare direkt hoppa bort från din sida och det är knappast vad du eftersöker.

Tanken med hela metabeskrivningen är ju att personen som genomförde sökningen ska klicka sig vidare till din hemsida. Då är det förstås viktigt att texten faktiskt ger incitament till att göra det. En idé kan vara att på ett tilltalande sätt förklara vad sidan eller artikeln handlar om med en liten ”call-to-action” på slutet såsom läs mer, köp den här och testa den gratis.

Enligt Yoast låg den tidigare gränsen på 160 tecken men som nu utökats till hela 320 stycken. Det medför då att du har möjlighet att skriva en längre och bättre text än tidigare. Det är inget krav att du måste skriva så långt som möjligt men bara att du kan öppnar lite nya möjligheter. Om du skulle skriva över 320 tecken så kommer Google klippa din text så därför är det bra att hålla sig inom ramarna.

Detta handlar om att om du vet att många av dina potentiella kunder söker efter exempelvis ”Begagnade blåa bilar” så kan du försöka få in den frasen i din metabeskrivning. Det gör att Google kommer anse den väldigt relevant och således markera frasen i din metabeskrivning. I exempelbilden ovan sökte jag på ”Webbyrå från Katrineholm” och då visas den texten från metabeskrivningen som markerad.

Mer tips på läsning

Vad är sökordsanalys – vad ska man ranka på? 

Vad är sökordsanalys – vad ska man ranka på?

Senaste inläggen

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad kostar ett sökord – Prisguiden för SEO och AdWords

Vad innebär sökordskostnad När vi hjälper företag att synas bättre på nätet, pratar vi ofta om sökordskostnad. Det är priset du betalar för att dina annonser ska visas när någon söker på specifika ord eller fraser i sökmotorer som Google. Grunderna i kostnad per klick Kostnad per klick (CPC), är det belopp vi betalar varje […]

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Hur får jag besökare att bli kunder på min webbshop?

Förstå din Målgrupp Att få besökare att omvandlas till kunder på din webbshop börjar med en sak: att verkligen förstå vilka de är. Vi på Sörmlands Webbyrå AB vet att nyckeln ligger i att identifiera och tillgodose våra kunders behov, för det är när vi ger dem vad de vill ha som magin verkligen händer. […]

Kontakta oss